VoIPGRID jaaroverzicht 2021

5 minProductontwikkeling
Roelinda Klip
31 december 2021

Bij het einde van het jaar past traditiegetrouw het VoIPGRID jaaroverzicht. Ook deze keer kijken we terug op een bijzonder jaar waarin ons VoIP-platform wederom hard is gegroeid. Het platform werd intensief gebruikt: meer dan 134 miljoen zakelijke telefoontjes werden gepleegd, wat neerkomt op 4,26 gesprekken per seconde! Ook het gebruik van de Vialer webphone en de Vialer apps steeg explosief, wat een totaalplaatje oplevert van 145.000 bellende gebruikers op het platform.

Om al deze gebruikers en natuurlijk onze partners de best mogelijke ervaring te bieden, hebben we ook dit jaar vele verbeteringen doorgevoerd aan onze producten, infrastructuur en diensten. In dit blog geven we een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen in 2021.

Lancering van een nieuwe propositie: pakket Compleet

Een grote mijlpaal in 2021 was het lanceren van onze nieuwe propositie. Vanaf de start van VoIPGRID lag de focus op het leveren van maatwerk aan jouw klanten. Echter, de manier waarop veel diensten – zoals telefonie –  worden verkocht verandert. Na grondig onderzoek en feedback van onze partners zijn we dan ook gestart met de ontwikkeling van een nieuw en toekomstbestendig model.

Op 1 september lanceerden we pakket Compleet: een totaaloplossing voor jouw klanten met vrijwel alle modules én onbeperkt bellen voor één vaste prijs per gebruiker. Uiteraard bleef het mogelijk om een maatwerkoplossing te bieden met pakket Maatwerk. Vanaf half december kwam daarnaast een handige tool beschikbaar om klanten om te zetten van pakket Maatwerk naar pakket Compleet, en andersom. Met dit totale aanbod lever jij altijd een passende telefonie-oplossing aan jouw klanten!

Alle integraties op de VoIPGRID marketplace

Met onze open API integreer je het platform met talloze andere producten, zoals ERP-pakketten, BI tools, Microsoft Teams en Zapier. Slim en handig voor maatwerkoplossingen en een efficiënt ingerichte werkplek In januari lanceerden we de VoIPGRID Marketplace: hét kennisplatform waar alle integratieopties met het VoIP-platform zijn samengebracht.Gebruik jij een koppeling die er nog niet tussen staat? Laat het ons weten!

24/7 porteren en vernieuwd porteringsproces

Vanaf februari werd het mogelijk om telefoonnummers 24 uur per dag, 7 dagen per week te porteren naar ons platform. Zo porteer je wanneer het jou en jouw klant het beste uitkomt. Daarnaast voerden we enkele wijzigingen door in het porteringsproces, in lijn met de aanscherping vanuit vereniging COIN en de European Electronic Communications Code (EECC). Zo moet een klant voortaan een volmacht tekenen voor de portering en er moet een scenario worden toegevoegd. Meer informatie hierover vind je in de handleiding Nummerportering

Ontwikkelingen in de portal

Het VoIPGRID-platform is continu in ontwikkeling. In 2021 voerden we onder andere de onderstaande verbeteringen door.

• De Wachtrij module heeft een aantal nieuwe functionaliteiten waarmee je jouw klanten nog beter bereikbaar maakt. Daarnaast is het mogelijk om tijdens het wachten een gepersonaliseerde melding af te laten spelen.
  • Er kan een interne ringtone worden ingesteld, waardoor je direct weet of je wordt gebeld door die ene belangrijke klant of juist door een collega.
  • Voor audio als voicemail, meldingen, keuzemenu’s, wachtrijen, wachtmuziek kun je voortaan vrijwel alle bestandtypes uploaden.
  • Het voeren van testgesprekken op ons platform is mogelijk gemaakt, handig wanneer je wil controleren of alles goed staat ingesteld (denk aan microfoon en headset) en om te horen hoe de eigen stem klinkt (denk aan omgevingsgeluid).
  • Nog beter inzicht in gesprekskosten: er kan nu worden gefilterd en getotaliseerd op uitgaande nummers. Dit is met name handig bij meerdere vestigingen.
  • Naast IPv4 is nu ook IPv6 beschikbaar. Dit kan nuttig zijn bij bijvoorbeeld het wisselen van WiFi access point tijdens een gesprek.
  • De hardware besteloptie werd geoptimaliseerd met onder andere track & trace voor de klant en een autofill functionaliteit.
  • Geen verbetering, wel noemenswaardig: doordat thuiswerken de norm bleef in 2021, besloten we om ook dit jaar de Conference module gratis aan te bieden.

Belangrijke upgrades in code en infrastructuur

Door het regelmatig uitvoeren van updates van onze software behouden we een goed beveiligd platform waarop we snel kunnen doorontwikkelen. Ook in 2021 werd een aantal omvangrijke updates doorgevoerd. Zo werd een nieuwe versie van OpenSIPS geïmplementeerd, waardoor we voor onze infrastructuur gebruik kunnen maken van nieuwe functionaliteiten en beveiligingsupdates. Python, de code waarin onder meer de voorkant van het VoIPGRID platform is geschreven, kreeg een grote update net als Asterisk, de opensource software die het afhandelen van (telefoon)gesprekken regelt. Over het belang van dergelijke upgrades kon je meer lezen in dit blog.

Inspiratie en kennis opdoen met webinars en trainingen

Na een succesvolle eerste webinar eind vorig jaar, hebben we in 2021 verschillende webinars georganiseerd voor onze partners. Zo vertelden we alles over de Vialer webphone, deelden we handige tips & tricks van het VoIPGRID platform, lieten we je kennismaken met pakket Compleet en toonden we hoe je de Microsoft Teams integratie optimaal benut. Heb je een webinar gemist? Op de Partner Informatieportal vind je alle webinars terug, net als de digitale training Haal alles uit jouw SIP kennis.

Platform geoptimaliseerd voor subpartners

Als partner van VoIPGRID is het mogelijk om subpartners of resellers aan te sluiten op het platform. Is een partij geïnteresseerd in het verkopen van jouw diensten? Dan kan deze vanuit jouw portal klanten gaan aansluiten. We hebben de portal verder geoptimaliseerd om dit nog eenvoudiger voor je te maken. Zo kun je met de hulp van resellers sneller groeien en meer klanten aansluiten. Meer weten? Neem gerust contact op met onze partnermanagers.

VoIPGRID wint rechtszaak tegen Agentschap Telecom

Op 22 april 2021 verscheen VoIPGRID in de rechtbank om een boete van het Agentschap Telecom aan te vechten. De Nederlandse wet verplicht ons om klantgegevens te delen met het Centraal Informatiepunt Onderzoek Telecommunicatie (CIOT). Deze informatie kan bijvoorbeeld door de politie worden gebruikt voor het oplossen van misdrijven. Echter, omdat het Agentschap Telecom – toezichthouder vanuit de overheid – ons nooit kon garanderen dat de data die wij moesten aanleveren goed werd beschermd, besloten we om de gevraagde privacygevoelige klantgegevens niet meer aan te leveren. De dwangsom die ons daarop werd opgelegd, hebben we nu met succes aangevochten. Een belangrijke stap op het gebied van privacy!

De Vialer app voor Android staat klaar voor 2022

Aan de hand van de devblogs kon je dit jaar op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen rondom de nieuwe Vialer apps. Dankzij de vele bètatesters konden we de nieuwe Vialer apps voor Android en iOS continu testen en doorontwikkelen. We zijn trots dat we 2022 in gaan met een nieuwe Vialer app voor Android! De iOS versie laat nog even op zich wachten, deze hopen we in het voorjaar te lanceren.

Namens het VoIPGRID team: bedankt!

VoIPGRID bestaat niet zonder haar partners. We willen jullie dan ook bedanken voor de wederom goede samenwerkingen in 2021. Dankzij de feedback die jullie deelden in de portal, de webphone, de apps en via de partnermanagers konden wij onze producten en diensten steeds verder verbeteren en toekomstbestendig maken.

Heb je na het lezen van dit jaaroverzicht nog opmerkingen of ideeën, dan horen wij het uiteraard graag. We kijken uit naar een succesvol 2022 samen!