ISDN stopt: nog genoeg kansen voor telefonieleveranciers

Update 02-09-2019: De dienstverlening van KPN voor ISDN (1/2) enkelvoudig/meervoudig en PSTN meervoudig is gestopt. De uitfasering is gestart en KPN verwacht dat de laatste bestaande lijnen in eerste kwartaal 2020 worden afgesloten. Tot die tijd kun je nog steeds (nieuwe) klanten ondersteunen bij het overstappen.

Dat ISDN stopt is bekend. Dit betekent dat bedrijven die nu nog ISDN gebruiken en ook na 1 september bereikbaar willen blijven, op zoek moeten gaan naar een oplossing. Met het leveren van hosted VoIP van VoIPGRID kun jij die oplossing bieden.

Het stoppen van ISDN vindt al plaats op 1 september 2019. De tijd begint te dringen, maar je bent zeker nog niet te laat om je huidige klanten te ondersteunen bij het overstappen of om zelfs nieuwe klanten te werven.

Hoe het stoppen van ISDN nieuwe business kan opleveren

Omdat bedrijven door het eindigen van ISDN een alternatief moeten vinden, is er een grote groep potentiële klanten ontstaan. Zeker nu de deadline van 1 september steeds dichterbij komt, is het tijd om actief te handelen en hierop in te spelen.

De snelste manier (en eén van de meest rendabele) om bedrijven te vinden die jij kunt helpen bij het overstappen naar een alternatief voor ISDN is dichterbij dan je denkt: zoek in je huidige klantenbestand.

Er zijn grofweg twee situaties te onderscheiden:

Je levert VoIP-telefonie nog niet aan al je klanten

Als VoIP niet de enige dienst is die je aanbiedt, kan het zijn dat je klanten hebt waar je de telefonie nog niet voor regelt. Dan is ook de kans aanwezig dat een deel van je huidige klantenbestand nog gebruikmaakt van ISDN. Ga dus je klantenbestand na en ontdek welke huidige klanten je kunt laten overstappen naar jouw VoIP-oplossing.

Je klant gebruikt nog ISDN

Weet je van sommige klanten dat ze nog steeds gebruikmaken van een ISDN oplossing? Dan is nu het moment om deze klanten actief te benaderen en te laten overstappen naar VoIP. Het is zonde om huidige klanten te verliezen aan een concurrent, dus laat deze klanten weten dat je ze hierbij op een laagdrempelige manier kunt ontzorgen.

Waarom hosted VoIP het beste alternatief voor ISDN is

Staat je (potentiële) klant niet meteen te springen om te bellen via het internet? Geen probleem; je kunt de volgende punten gebruiken om aan te tonen dat hosted VoIP het beste alternatief voor ISDN is.

VoIPGRID

Hosted VoIP is toekomstbestendig

VoIP is niet alleen maar bellen via het internet. Met deze oplossing kunnen vaste telefonie, mobiele telefonie én IT namelijk volledig worden geïntegreerd. Met API's zijn de mogelijkheden bijna eindeloos, denk bijvoorbeeld aan koppelingen met analyticsprogramma’s of CRM-pakketten. Daarnaast is VoIP door continue (gratis) updates bijzonder betrouwbaar en veilig.

VoIPGRID

Hosted VoIP is goedkoper dan ISDN

Dankzij hosted telefonie heb je geen dure ISDN-lijnen meer nodig, maar bel je via het internet. Daarnaast betaal je naar gebruik en liggen de gesprekskosten veelal lager dan bij de huidige traditionele lijnen. Ook kunnen vestigingen onderling gratis bellen en hoef je geen tijd meer te besteden aan het beheer van een traditionele vaste telefooncentrale.

VoIPGRID

Hosted VoIP is flexibel en heeft geen vaste centrale nodig

Met hosted VoIP bevindt de telefooncentrale zich in de cloud en is deze zelfs eenvoudig instelbaar voor je klanten. Dit betekent een grotere flexibiliteit, omdat je klanten nu zelf hun telefonie kunnen aanpassen. Zij kunnen dit via een computer doen, maar ook met een smartphone. Het toevoegen van nummers of het aanpassen van de bereikbaarheid is nu zo gepiept.

VoIPGRID

Hosted VoIP integreert vast en mobiel: overal zakelijk bereikbaar

Waar je klanten ook zijn, jij laat ze altijd bereikbaar zijn op hetzelfde telefoonnummer. Met hosted VoIP laat je oproepen voor je vaste toestel op je mobiel binnenkomen, of gebruik je de app om van je smartphone je mobiele en vaste telefoon in één te maken.

Overtuig je klanten

Om je klanten te overtuigen dat VoIP hét ISDN-alternatief is, zul je ze moeten informeren. Naast telefonisch of persoonlijk contact, is het sturen van een e-mail een laagdrempelige en effectieve manier om dit te doen. Heb je inspiratie nodig voor het opstellen van een dergelijk bericht? Voor partners van VoIPGRID hebben we hiervoor een mailing opgesteld. Je vindt deze bij het ondersteunend marketingmateriaal in de Partner Informatieportal.

Wanneer de keuze voor VoIP is gemaakt is het tijd om over te stappen.

Acht vragen die je helpen om klanten vlekkeloos te laten overstappen

Bij het daadwerkelijk overzetten van een klant van ISDN naar VoIP zijn er aantal zaken waar je op moet letten. Met het beantwoorden van de volgende acht vragen weet je zeker dat je niets over het hoofd ziet.

VoIPGRID

1. Is er een ISDN centrale aanwezig en blijft deze in gebruik?

Hosted VoIP is de mooiste oplossing als er geen ISDN centrale aanwezig is of als de bestaande centrale kan worden vervangen. Wil je klant geen veranderingen in zijn huidige situatie en wil de klant de centrale blijven gebruiken, overweeg dan een SIP-trunk oplossing. Met de inzet van een IP-ISDN converterbox kan een ISDN centrale geschikt gemaakt worden voor bellen via het internet. Hierdoor komt de klant al “met één been” in de cloud en is de volledige overstap naar hosted VoIP op een later moment makkelijker te maken.

VoIPGRID

2. Is er een internetverbinding met een geschikte bandbreedte?

Zorg ervoor dat er een stabiele internetverbinding aanwezig is. Je kunt de huidige internetverbinding van de klant prima gebruiken, maar controleer dan wel of de bandbreedte (up- en downloadsnelheid) voldoende is. Reken ongeveer 0,125Mb up en down per gelijktijdig gesprek. Let op: een intern gesprek van toestel A naar toestel B gaat ook via het internet. Als de huidige internetverbinding niet toereikend is, kun je controleren of de snelheid van de huidige verbinding verhoogd kan worden. Eventueel dient een aparte extra internetverbinding aangevraagd te worden die alleen voor telefonie wordt gebruikt.

VoIPGRID

3. Zijn de telefoontoestellen geschikt?

Het kan zijn dat huidige telefoontoestellen niet werken met VoIP en dat deze vervangen dienen te worden. Nieuwe toestellen (vaste en draadloze) kun je bij VoIPGRID – gewoon binnen het platform – bestellen, instellen, en leveren. Denk ook aan onze apps en plugins; deze zorgen ervoor dat een vaste telefoon niet altijd meer nodig is.

VoIPGRID

4. Welke features moeten worden vervangen?

Ontdek welke oplossing ISDN de klant exact bood, en vertaal die behoefte naar de juiste features die je met het VoIP-platform kunt aanbieden.

VoIPGRID

5. Welke features zijn nog onbekend?

VoIP kent veel meer mogelijkheden dan ISDN. Probeer daarom te ontdekken of de klant nog andere oplossingen zoekt die je met het VoIPGRID platform kunt bieden, zodat de klant een volledige en efficiëntere telefonie-oplossing krijgt dan voorheen.

VoIPGRID

6. Moeten er telefoonnummers geporteerd worden?

Ga na welke nummers gebruikt worden en geporteerd moeten worden. Vraag ook een recente factuur van de huidige provider op. Hiermee krijg je direct inzicht in het belgedrag van de klant en weet je gelijk welke telefoonnummers worden gebruikt. Zo voorkom je dat er telefoonnummers worden vergeten.

VoIPGRID

7. Zijn er (ISDN) nummers die gebruikt worden voor andere doeleinden dan bellen?

Controleer en inventariseer of er bepaalde nummers zijn die gebruikt worden voor andere doeleinden dan bellen, zoals: Fax Frankeermachine Alarminstallatie/doormelding Liften Zorg ervoor dat bovenstaande diensten blijven functioneren (of zoek alternatieven hiervoor, bijvoorbeeld alarm over IP), voordat de ISDN-nummers geporteerd worden naar VoIP en de ISDN-lijnen worden opgeheven.

VoIPGRID

8. Zijn er bestaande contracten?

Wellicht heeft de klant bestaande contracten die automatisch verlengd worden. Zorg ervoor dat deze contracten worden opgezegd. Dit zorgt voor een extra besparing, waardoor de terugverdientijd van de VoIP-oplossing korter wordt. Let op: zorg ervoor dat je de contracten niet voor of tijdens het overstappen naar VoIP opzegt, anders is je klant onbereikbaar.

Ben je klaar voor de toekomst?

Met VoIPGRID laat je je klanten snel en eenvoudig overstappen van ISDN naar VoIP. Ben je benieuwd of het stoppen van ISDN nog meer kansen voor jou te bieden heeft? Neem dan contact met ons op voor advies of ondersteuning. Je kunt ons bereiken op 050 – 800 9000. Meer weten over ons platform? Bekijk alle features.

Laat ons jou bellen

{"attempt":"018f1eaa-e0e3-41fa-0374-504023e8d038","id":"018f1eaa-e0e3-41fa-0374-504023e8d038","request_id":"018f1eaa-e0e3-41fa-0374-504023e8d038","status":"success"}