Het komt je vast bekend voor: je bent net bij een klant een oplevering aan het doen en er verschijnt plots een venster in je scherm dat je moet updaten. Het eerste wat bij je binnenkomt is “Waarom komen deze pop-ups altijd op zo’n onhandig moment?” Echter, als IT-specialist weet je ook dat updates erg belangrijk zijn.
Softwareontwikkelaars zorgen ervoor dat met het doorvoeren van deze updates de software veilig is en klanten kunnen beschikken over de nieuwste features. Eigenlijk is die basis vergelijkbaar met hetgeen wij op onze servers doen. Om de veiligheid te kunnen garanderen én mee te gaan met de toekomst, upgraden we regelmatig onze software.
Van onze laatste grote upgrade heb je geen pop-up ontvangen, maar ongetwijfeld wel een aantal onderhoudsvensters voorbij zien komen in de afgelopen maanden. We hebben onze Asterisk servers namelijk geüpdatet van versie 13 naar 18. Waarom we hier zoveel tijd in hebben gestoken? Dat lees je in deze blog.
Asterisk is een begrip in telecomland, de techniek vormt de basis voor vele communicatiesystemen. Meerdere bekende leveranciers gebruiken deze opensource software als basis voor de infrastructuur. Ook VoIPGRID maakt gebruik van Asterisk; het is de basis van onze online telefooncentrale.
Asterisk regelt binnen het VoIPGRID platform de afhandeling van de gesprekken. Het zorgt ervoor dat wanneer een klant belt, de stappen van het belplan correct worden uitgevoerd. Ook de techniek van onder andere openingstijden, wachtrijen en keuzemenu’s wordt allemaal beheerd in de Asterisk centrale. Een belangrijke techniek dus, waar onze engineers dagelijks aan werken.
De voornaamste reden voor de upgrade was het aantal verschillen in de versies van de software. Het grootste verschil tussen versie 13 en 18 is dat de laatste de meest stabiele versie is. Er zijn daarnaast enkele functies toegevoegd, wat diverse voordelen heeft voor jouw klanten.
We zijn een groot deel van 2021 bezig geweest met de migratie naar Asterisk 18. De update is uitgerold over de tientallen verschillende Asterisk servers die VoIPGRID in beheer heeft. Dit gebeurde niet zomaar: klanten mogen immers geen hinder ondervinden in hun belverkeer tijdens de aanpassingen. Daarom is er met zorg een stappenplan ontwikkeld en inmiddels succesvol uitgevoerd.
De nieuwe functies binnen Asterisk 18 maken het mogelijk om verbeteringen sneller voor te bereiden en grondig te testen. Ook heeft de meest recente versie een mooie core upgrade gehad, zijn functies uitgebreid en is de functionaliteit op diverse vlakken verbeterd.
De grootste voordelen voor jouw VoIP-platform op een rij:
Het afgelopen half jaar hebben onze developers hard gewerkt om Asterisk 18 in gebruik te nemen. Met de migratie naar Asterisk 18 blijven jouw klanten verzekerd van de nieuwste telefonie techniek en kunnen ze de verwachte hoge kwaliteit blijven ervaren. Met Asterisk 18 kunnen we ook verbeteringen blijven doorvoeren in diverse modules en het platform verder ontwikkelen. Uiteraard houden we jullie via onze nieuwsbrieven en blogs op de hoogte van al deze verbeteringen! Heb je nog vragen over de upgrade, neem dan gerust contact met ons op via contact@voipgrid.nl of 050-8009000.
Wholesale VoIP leveren wordt nergens eenvoudiger dan met het whitelabel VoIP-platform van VoIPGRID. We vertellen je er graag alles over. Je kunt ons dagelijks bereiken op 050 – 800 9000