« Terug naar alle artikelen

Zo optimaliseren we de gebruikerservaring van de Vialer App en Webphone

4 minProductontwikkeling
Sanne Bakker
19 juni 2023

Het onderhouden van een goede relatie met klanten is essentieel voor een succesvolle organisatie. Bij VoIPGRID vinden we dat de verbinding tussen mensen centraal moet staan, in plaats van de technische (on)mogelijkheden van een telefooncentrale. We bewegen ons hiermee steeds meer van een telefonieprovider naar een relatieprovider. Begin dit jaar deelden we meer over onze visie. In dit blog lees je hoe deze visie wordt vertaald naar de Vialer producten: de Vialer App en de Vialer Webphone.

Vereenvoudigde installatie

Voor het installeren van de Vialer producten moet een aantal stappen worden doorlopen. We merkten hierbij dat klanten nog te vaak partners benaderen voor ondersteuning hierbij. Dit proces hebben we de afgelopen tijd zo verbeterd, dat jouw begeleiding voortaan niet meer nodig is. En nog belangrijker: je klant heeft een hele goede (eerste) ervaring met het gebruik van de producten die jij aanbiedt.

Implementeren van nieuwe features

Naast dat we nieuwe klanten een zo soepel mogelijke onboarding willen geven, kijken we ook welke bestaande functionaliteiten van het VoIP-platform geïntegreerd kunnen worden in de app en webphone. Klanten kunnen zo direct aanpassingen doen daar waar ze al actief zijn: in de portal, app of webphone. Het is niet meer nodig om in te loggen in de portal voor veelgebruikte aanpassingen.

De eerste stappen hiervoor hebben we al gezet: de features Tijdelijke Omleiding en Openingstijden | Basis zijn al te bedienen vanuit de app en webphone. Zijn er specifieke onderdelen die jij geïntegreerd zou willen zien? Laat het ons vooral weten via de feedbackopties in de app en webphone.

Een consistente gebruikerservaring

Technisch gezien zijn de Vialer App en de Vialer Webphone twee totaal verschillende producten. Vanuit gebruikersperspectief is dat niet zozeer het geval: de producten zijn juist een aanvulling op elkaar. Je kunt makkelijk switchen in het gebruik van beide producten, waar en wanneer je maar wilt.

Een volgende stap in de ontwikkeling van de Vialer producten is de gebruikerservaring meer op elkaar te laten aansluiten. Deze consistentie zorgt voor herkenning bij de klant, wanneer in de webphone en de app op dezelfde plek functies terug te vinden zijn. Je kunt hierbij denken aan het aanpassen van het uitgaande telefoonnummer, het instellen van je beschikbaarheid en het gedeelde contactenboek. Door het gelijktrekken van deze opties in beide producten bied je jouw klant een consistente gebruikerservaring.

Personalisatie van de Vialer producten

De Vialer producten worden ook persoonlijker gemaakt. Dit klinkt misschien een beetje vreemd, aangezien je een business-to-business product levert. Maar de gebruikerservaring van apps in het algemeen is veelal gericht op consumenten. Door de app en webphone persoonlijker te maken, komen ze meer overeen met apps die jouw klant gedurende de dag al gebruikt. Daarnaast zorgt dit ervoor dat jouw klanten zich comfortabeler voelen bij het gebruik van de app en webphone. Hierbij kun je denken aan:

  • Een Gebruiker kan meerdere devices gelijktijdig laten rinkelen
  • Herontwerp van de Instellingen pagina van de app en webphone
  • Synchronisatie van de bereikbaarheidsstatus tussen devices
  • Inzicht van de beschikbaarheidsstatus van je collega’s (Collega status)
  • Het toevoegen van een profielfoto aan de Gebruiker

Make-over voor de VoIP browserextensie

Naast de Vialer App en Vialer Webphone is er nog een hulpmiddel bij de portal: de VoIP browserextensie (voorheen browserplugin). Deze extensie gaat op de schop. Bepaalde functionaliteiten van de huidige extensie zijn overbodig geworden, doordat ze inmiddels zijn verwerkt in de app en webphone. De krachtigste feature van de extensie blijft: de klik-en-bel functionaliteit. Daarnaast willen we het gebruik van de browserextensie beter kunnen monitoren, wat ten goede komt aan de verdere doorontwikkeling van de extensie. Tot slot wordt de vernieuwde browserextensie voorbereid op het nieuwe gebruikersbeleid van Google (Manifest v3), dat ergens in 2024 wordt verwacht.

Andere ontwikkelingen op de planning

Er zijn nog twee andere zaken die we in de nabije toekomst gaan ontwikkelen:

  • Het makkelijk kunnen selecteren van het uitgaande telefoonnummer. Klanten die meerdere telefoonnummers hebben, willen graag makkelijk kunnen switchen met het telefoonnummer waarmee ze uitgaand bellen. Dit zit nu nog een beetje verstopt in de Vialer App en gaan we daarom meer naar voren halen. Vervolgens wordt dit ook op een soortgelijke manier binnen de Vialer Webphone gelanceerd.
  • Proactief communiceren in de app. Er zijn vele externe factoren die invloed hebben op de gesprekskwaliteit, zoals een haperende Bluetooth-connectie met een headset of een slechte internetverbinding. We willen deze externe factoren beter detecteren voor de gebruikers van de Vialer App, zodat we jouw klanten hierover kunnen informeren en de gebruikerservaring optimaliseren.

Blijf op de hoogte van alle productontwikkelingen

Het verbeteren en personaliseren van de Vialer producten draagt, direct of indirect, bij aan het optimaliseren van de gebruikerservaring. Dit helpt uiteindelijk jouw klanten in de relatie die zij hebben met hun klanten. Iedere (kleine) verbetering die we doorvoeren draagt daar een steentje aan bij.

Heb je een vraag over de ontwikkeling van de Vialer producten of een goed idee om ze te verbeteren? Laat het vooral weten en neem contact met ons op via contact@voipgrid.nl. In de maandelijkse nieuwsbrief houden we je uiteraard op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Gerelateerde artikelen

De toekomstplannen van VoIPGRID: nieuwe features en een nieuw product in 2024
6 min Productontwikkeling
Sanne Bakker
24 januari 2024
VoIPGRID jaaroverzicht 2023
3 min Productontwikkeling
Sanne Bakker
15 december 2023

Start met het leveren van telefonie

Wholesale VoIP leveren wordt nergens eenvoudiger dan met het whitelabel VoIP-platform van VoIPGRID. We vertellen je er graag alles over. Je kunt ons dagelijks bereiken op 050 – 800 9000

Laat ons jou bellen

{"attempt":"018f07b0-8cb6-3da5-3757-9d8a6e2c890f","id":"018f07b0-8cb6-3da5-3757-9d8a6e2c890f","request_id":"018f07b0-8cb6-3da5-3757-9d8a6e2c890f","status":"success"}