29 augustus 2019

Behind the scenes: de ontwikkeling van de webphone

Begin mei lanceerden we de eerste bèta van de webphone: de nieuwe tool die alle vrijheid biedt om te werken waar je maar wil. Na een compleet redesign ging de tweede bèta half augustus live en al vele gebruikers hebben de flexibiliteit van de webphone getest en ervaren.

In onze vorige blogpost beschreven we uitgebreid de komst van de webphone. We vertelden over de ontstaansgeschiedenis, de voordelen en vooral ook wat de webphone maakt tot een musthave voor de ‘future workspace’. Met de lancering voor de deur is het tijd om iets meer de diepte in te gaan. In dit artikel vertelt Marco Vellinga, product owner van de webphone, over de ontwikkeling, de technische tools die zijn gebruikt en het vernieuwende proces.

Van browserplugin tot nieuwe software

Zo’n anderhalf jaar geleden vond de webphone zijn oorsprong als uitbreiding op de functionaliteiten van de Vialer browserplugin. Deze uitbreiding, waarbij direct kan worden gebeld vanuit de plugin, was een experiment om antwoord te geven op de veelgestelde vraag naar nog meer flexibiliteit.

Waar de plugin zijn werk naar behoren uitvoerde, schortte het hier en daar nog aan de gebruiksvriendelijkheid voor zowel de developer als eindgebruiker. Marco: ‘Door enkele technische limitaties die van toepassing zijn op de architectuur van browserplugins, bleek een plugin niet geschikt voor zoiets complex als een softphone. Daarom zijn we afgestapt van een uitbreiding op de bestaande plugin en hebben we gekozen om naast de plugin iets nieuws neer te zetten.’

Werken aan de webphone

Met een team van vier ontwikkelaars, een tester en twee UX designers gingen ze aan de slag. Een hele uitdaging, waarin er in slechts drie maanden van niets naar lancering van de eerste bèta werd gewerkt. Het werd een compleet nieuwe architectuur waarbij front-end en back-end samenwerken, er veel sneller ontwikkeld kan worden en het een stuk simpeler werd om bugs op te lossen. Bovendien kreeg de webphone een interface waar je ‘u’ tegen zegt.

 


Live feedback en korte lijntjes

Alles wordt eraan gedaan om het partners en klanten zo gemakkelijk mogelijk te maken om aan de slag te gaan met de webphone. Zo gingen Marco en zijn team anders te werk dan gebruikelijk. Een werkwijze waar efficiëntie en plezier voorop staan. Zo is er een mogelijkheid tot live feedback geven in de webphone ingebouwd. Op die manier kunnen alle gebruikers direct hun ervaringen en verwachtingen delen. ‘Dit komt vervolgens rechtstreeks bij ons binnen, waarna we meteen aan de slag kunnen met oplossen, verbeteren en optimaliseren,’ aldus Marco. Korte lijntjes in plaats van feedback verzamelen via de diverse support kanalen. Feedback komt nu direct bij de mensen terecht die er ook daadwerkelijk wat mee kunnen doen.

Ondertussen krijgt Marco een nieuwe melding binnen. “Super goede toevoeging op het bestaande VoIPGRID platform. En wat de interface betreft heb ik het gevoel dat de webphone van versie 2009 in de eerste bèta geüpgraded is naar 2019 in de nieuwe versie”, schrijft een gebruiker van het allereerste moment. Wat er verder binnenkomt? Vooral positieve geluiden, kleine bugs en een wishlist aan mogelijke features.

Werken met de nieuwste technische tools

Welke developer wil het niet? Werken met de nieuwste technische mogelijkheden. ‘Je hart maakt er spontaan een sprongetje van.’ Vol enthousiasme vertelt Marco hoe deze nieuwste tools werken. Zo is er gekozen voor een “Progressive Web Application”, een vernieuwende manier om webapplicaties te ontwikkelen binnen je browser. Ook wordt er onder andere gewerkt met Web Components, WebRTC en branch deploys.

‘Dankzij de branch deploys wordt de input veel sneller geïntegreerd met de output. De developer kan alle wijzigingen live in zijn eigen omgeving zien,’ legt Marco uit. Maar dat niet alleen, het afzonderlijke stukje kan vrijwel direct worden getest en het design wordt er meteen op afgestemd. ‘Normaal gesproken werden alle wijzigingen eens per week verzameld en vervolgens getest en gedeployed. Dit is veel efficiënter en leuker werken,’ vertelt hij. ‘Plus, als er een bug vastgesteld wordt, kan die vrijwel direct worden opgelost.’

De trots van het project

Dat Marco blij is met het resultaat is aan zijn gezicht af te lezen. ‘Het is eigenlijk nog beter dan verwacht. Technisch zit het echt goed in elkaar en het voelt als een volwassen product. Verder ben ik ook heel trots dat de webphone in dit gloednieuwe jasje goed te gebruiken is voor mensen met een (visuele) beperking.’

Los van het resultaat is hij nog het meest trots op het proces zelf. Met een fijn team, goede samenwerkingen, flexibiliteit en transparantie als ingrediënten. De software zit namelijk ook zo in elkaar dat vrijwel iedere developer er aan zou kunnen werken. ‘Door een splitsing te maken in de code – de beltechniek en de interface – is het mogelijk om altijd makkelijk en snel te blijven doorontwikkelen.’

Op naar de lancering

Halverwege september gaat de webphone uit bèta en staat hij voor je klaar als waardevolle toevoeging op je huidige VoIP-platform. Of de webphone dan ook helemaal af is? Zeker niet! Er staan nog handige features op de planning, zoals een contactboek of kiezen met welk nummer je uitbelt. De komende tijd zit het Vialer team niet stil en blijven de developers volop bezig met de ontwikkeling en optimalisatie van de webphone.

Benieuwd of de webphone dé tool voor jou en je klanten is of heb je behoefte aan meer informatie? Neem contact op met de partnermanagers of probeer hem direct zelf.

 

{"status": "success", "attempt": "5dd0ba92-b4ec-41ae-b06f-b9681a4c7410", "id": "c41a7af7-6a09-4277-9bd2-cfbffedfff91", "request_id": "5dd0ba92-b4ec-41ae-b06f-b9681a4c7410"}