30 april 2019

Ontdek de webphone: de toekomst van zakelijke telefonie

VoIPGRID geeft jouw klanten de vrijheid om te werken waar ze willen. Binnenkort verrijken we je toolset met een hagelnieuw stuk software: de webphone! Hiermee laat je jouw klanten altijd en overal bellen met hun laptop of desktop. Vanaf 2 mei gaat de webphone in open bèta en we zijn razend benieuwd naar je feedback en ervaringen. Wil je weten wat de webphone bijzonder maakt? Dat lees je in dit artikel.

Telefonie voor de future workspace

Onze eerste grote stap naar optimale flexibiliteit was de Vialer app voor je smartphone. Met deze app voor Android en iOS zijn jouw klanten bereikbaar op hun smartphone met hun zakelijke nummer. De Vialer app is hiermee ideaal voor onderweg. Deze flexibiliteit wilden we ook bieden op kantoor, om zo te voorzien in telefonie voor ‘de future workspace’.

Het resultaat van deze wens kunnen we nu met gepaste trots presenteren: de Vialer webphone! Deze softphone voor je desktop of laptop integreert naadloos met ons VoIP-platform. Besteed jij het grootste deel van jouw werkdag achter een computer? Dan is dit misschien wel hét moment om gedag te zeggen tegen je bureautoestel.

Waarom geen externe software?

Natuurlijk kun je een softphone van een andere partij installeren, maar dit kent een aantal nadelen. Er dienen softwarelicenties te worden betaald en deze licenties moet je ook beheren. Daarnaast moet je deze software remote kunnen installeren en beheren om er optimaal support voor te kunnen leveren. Ook gedraagt iedere softphone zich anders. We werden nooit echt gelukkig van de oplossingen die we daarin vonden. Daarom zijn we op zoek gegaan naar de beste manier om vanuit je browser- of desktopomgeving te kunnen bellen.

Een Progressive Web Application

Er zijn verschillende manieren waarop je met een desktop kunt bellen:

  • een applicatie die je kunt installeren
  • een plugin in je browser
  • via een website

Na een experiment met een browserplugin zijn we uiteindelijk uitgekomen bij een speciale en vernieuwende manier waarop je webapplicaties binnen je browser kunt ontwikkelen. Dit wordt een “Progressive Web Application” genoemd. Deze optie biedt enorme voordelen in ontwikkelsnelheid. Ook hebben we inzicht in de totale stroom van SIP verkeer, waarmee troubleshooting veel gemakkelijker wordt. Installatie en beheer is eenvoudig en we kunnen veel meer geïntegreerde functionaliteiten bieden dan in een ‘ouderwetse’ softphone mogelijk zou zijn.

De Vialer Webphone

Voor deze nieuwe Progressive Web Application kozen we de naam Vialer webphone, aansluitend bij onze andere producten: de Vialer app en de Vialer browserplugin. De webphone maakt gebruik van de verbindingstechniek van WebRTC om SIP berichten vanuit de browser te kunnen sturen. Zo wordt het opzetten of beantwoorden van een gesprek met je browser net zo eenvoudig als het bellen met de smartphone app of een bureautoestel.

Plantronics headset

Het enige dat je nodig hebt voor de Vialer webphone is een goede headset, en je kunt overal ter wereld aan de slag alsof je op kantoor bent. Zo wordt remote werken ook écht remote werken. In de volgende blogpost duiken we dieper in de technische aspecten van de webphone.

Wat kan de webphone?

Wat kun je nou precies met de Vialer webphone doen? Op dit moment heeft de webphone al de volgende functionaliteiten:

  • Bellen en gebeld worden
  • Doorverbinden
  • Zien welke collega’s er online of in gesprek zijn
  • De bereikbaarheid van je Gebruiker aanpassen
  • Je (gemiste) oproepen inzien die je met de webphone hebt gevoerd
  • Je wachtrijen en aantal wachtenden inzien
  • Met een simpele druk op de knop de nieuwste versie updaten

Starten met de webphone is heel eenvoudig: gebruikers kunnen gewoon inloggen met hun klantgegevens van de portal. Er is dus geen aparte gebruiker nodig voor de webphone!

Vialer Webphone bèta

Test ‘m in Google Chrome

De huidige versie van de webphone is vooral gericht op Google Chrome, maar zal in de toekomst ook met Firefox en Microsoft Edge gaan werken. Op zowel Windows, Mac en Linux kun je ermee aan de slag. Een van de huidige voordelen van Google Chrome is dat je de webphone kunt ‘installeren’. De webphone is dan in een apart venster beschikbaar met een snelkoppeling op je bureaublad of dock.

We kijken uit naar je feedback!

Vanaf 2 mei gaat de open bèta van start en kunnen alle partners gebruikmaken van de webphone. We nodigen je uit om ermee te gaan testen en te kijken hoe dit kan werken voor jou en je klanten. De webphone is nog volop in ontwikkeling, dus we ontvangen graag al je ideeën en verbeterpunten. Het geven van feedback kan rechtstreeks vanuit de webphone. Wel zo makkelijk!

Op weg naar de lancering

In de bètaperiode verzamelen we allerlei informatie over het gebruik en verwerken we jullie feedback. Ook zullen we werken aan een nieuwe interface die beter past bij een desktopomgeving en onderzoeken we de mogelijkheid van een volledige desktopapplicatie. Vervolgens zullen we deze nieuwe techniek naar al je klanten gaan brengen!

Nieuwsgierig geworden naar de webphone? Neem contact op met onze partnermanagers en start op 2 mei direct met testen.

{"status": "success", "attempt": "5dd0b284-dcb5-4984-82fe-75923ca35130", "id": "a8f85a66-5f8b-4f1b-808a-a95c2f8168e9", "request_id": "5dd0b284-dcb5-4984-82fe-75923ca35130"}