« Terug naar alle artikelen

Safety first: hoe je het netwerk van jouw klanten geschikt en veilig maakt voor VoIP-telefonie

6 minVoIP leveren
VoIPGRID Team
29 september 2023

In de twee voorgaande blogs van de Safety first reeks hebben we uitgelegd hoe we met ons Bug Bounty Programma de telefonie van jouw klanten zo goed mogelijk beschermen en welke maatregelen we daarnaast nog meer inzetten voor de beveiliging van het VoIP-platform. In deze laatste blog leggen we uit waar een geschikt internetnetwerk aan moet voldoen. Zo garandeer je dat jouw klanten ongestoord, zonder audioproblemen en veilig kunnen bellen via de telefonie die jij aanbiedt. 

VoIP en een goede internetverbinding

WhatsApp, Google Meet, Zoom, Microsoft Teams: communiceren via het internet kennen we allemaal. Bij VoIPGRID doen we dat via VoIP, wat staat voor Voice over Internet Protocol. Oftewel: bellen via internet. Dit biedt jouw klanten de vrijheid om bereikbaar te zijn zoals zij dat willen, daarnaast passen ze deze bereikbaarheid op elk gewenst moment eenvoudig aan. Hier zijn twee zaken voor nodig:

1. Een device. Dit kan een bureautoestel zijn, de Vialer app, Vialer Webphone of de Microsoft Teams integratie. 

2. Een internetverbinding. Hoe een goede en veilige netwerkverbinding eruit ziet om te kunnen bellen via VoIP leggen we uit in deze blog. 

In Nederland en eigenlijk in heel Europa is er vrijwel altijd de mogelijkheid om gebruik te maken van een goede netwerkverbinding. Het internet is kwalitatief ruim voldoende om een helder gesprek over te voeren.

Routers en het belang van een firewall

Een goede router is het belangrijkste voor een goede verbinding naar de telefoon. Met een router sluit je een VoIP-toestel aan op het internet. Deze toestellen dienen altijd achter een router te worden aangesloten, aangezien het toestel dan niet direct voor kwaadwillenden van buitenaf bereikbaar is. De meeste routers hebben een firewall-functionaliteit en we raden sterk aan om deze te gebruiken. 

Met een firewall wordt binnenkomend en uitgaand internetverkeer gecheckt en kan dubieus verkeer worden tegengehouden. Al het VoIP-verkeer dient daarbij geblokkeerd te worden, behalve het verkeer van en naar onze servers. Hoe dit in te stellen is, verschilt sterk tussen routers. De algemene instellingen voor firewalls vind je op deze wikipagina

Daarnaast is het mogelijk om voor het VoIP-account van vaste toestellen in te stellen dat deze alleen vanaf een bepaalde netwerklocatie verbinding kan maken met onze servers. Zo weet je zeker dat het toestel alleen werkt binnen je eigen netwerk en dat andere netwerken buiten de deur worden gehouden. 

Meestal leveren internetproviders een router bij de internetverbinding. Voor locaties met minder dan vijf werkplekken zijn deze over het algemeen prima. Je kunt er een vast toestel, de Vialer App of Webphone mee verbinden en zorgeloos goede gesprekken over voeren. Ook FRITZ!Box-routers, die bij een aantal providers worden meegeleverd, zijn goed voor een stabiele verbinding. Voor organisaties met meer werkplekken raden we aan om een andere router te kiezen en is het belangrijk dat SIP ALG op de router is uitgeschakeld. Meer informatie hierover lees je op deze wikipagina

Een bekend netwerkprobleem: Dubbel-NAT

Dubbel-NAT (Network Address Translation) is het meest voorkomende netwerkprobleem bij de klanten van onze partners. Problemen die bij Dubbel-NAT voorkomen zijn:

  • het niet kunnen opzetten van gesprekken;
  • audioproblemen;
  • toestellen die blijven rinkelen.

Dit komt bij zowel WiFi als bij bekabelde verbindingen voor. Een router maakt een vertaalslag tussen een intern netwerk (LAN, het kantoornetwerk bijvoorbeeld) en een extern netwerk (WAN, het internet). Vervolgens wordt de netwerkapparatuur (computers, printers, telefoons etc.) aangesloten op deze router. 

Waar gaat het dan mis? Soms worden VoIP-telefoons aangesloten op een router die op zijn beurt ook op een andere router is aangesloten. Bijvoorbeeld een WiFi-router die wordt aangesloten op de router van de internetprovider, of een eigen router die is aangesloten op een niet goed geconfigureerde router van een bedrijfsverzamelpand. Hierdoor vindt twee keer een vertaalslag van een intern naar een extern netwerk plaats. Het gevolg kan zijn dat er geen geluid met een gesprek wordt meegestuurd. Dit is op meerdere manieren op te lossen:

  • Sluit het toestel aan op de eerste router in het bedrijfsverzamelpand.
  • Zet de eerste router in een bridge-modus. Hierdoor kan de fysieke netwerksituatie blijven zoals deze is maar vindt er op de eerste router geen NAT meer plaats, waardoor het probleem structureel is opgelost. Meestal kan de internetprovider dit op afstand voor je doen.
  • Neem contact op met je netwerkbeheerder of de netwerkbeheerder van het pand met het verzoek ten behoeve van VoIP-telefonie de Dubbel-NAT situatie te elimineren.

Goed om te weten: de Vialer Webphone maakt gebruik van een websocketverbinding. Dit verbindingstype is minder gevoelig voor de negatieve effecten van Dubbel-NAT. 

Een switch aansluiten op de router

Heeft de router te weinig netwerkpoorten voor het aantal toestellen dat je eraan wil verbinden? Dan kan een switch op de router worden aangesloten. Een bijkomend voordeel is dat veel switches tegenwoordig beschikken over Power over Ethernet: de stroomtoevoer van het aan te sluiten toestel gaat via de ethernetkabel. Bijna alle VoIP-toestellen die wij leveren ondersteunen deze functie. 

Voor bureautoestellen is WiFi minder geschikt. De meeste bureautoestellen ondersteunen geen WiFi en als dat wel het geval is, zijn de WiFi-adapters in deze apparaten niet zo stabiel als de bedrade verbinding. We raden altijd aan om vaste toestellen bekabeld aan te sluiten. Dit kan dus rechtstreeks op de router of via een switch. Onze Vialer App en Webphone werken uiteraard wel met een WiFi-verbinding. 

Wanneer WiFi niet (goed genoeg) werkt

Maakt jouw klant gebruik van de webphone of app, dan is een goede WiFi-verbinding noodzakelijk. Toch is de dekking van een goede WiFi-verbinding nog altijd niet zo stabiel en constant als een 4/5G-verbinding. Dit heeft meerdere oorzaken, zoals de plaatsing van de WiFi-router, de constructie van het pand waar de klant zich bevindt, verschillende WiFi-kanalen en de instellingen van het apparaat. 

Mocht een klant problemen ervaren met de telefonie via een WiFi-verbinding, dan kun je adviseren de mobiele telefoon op 4/5G te zetten, of de laptop met de webphone bekabeld te verbinden. Daarnaast is er met WiFi-verbindingen vaak sprake van een Dubbel-NAT situatie. En, hopelijk is dit een open deur, maar het gebruik van openbare WiFi-verbindingen raden wij sterk af. De AVG heeft een tal van redenen uiteengezet die overtuigend genoeg moeten zijn om dit echt niet te doen. 

4/5G-routers als uitkomst bij een slechte verbinding

In sommige buitengebieden of op een nieuw bedrijventerrein is de vaste internetverbinding vaak dusdanig slecht (of nog niet aanwezig) dat er geen goed VoIP-gesprek over te voeren is. Wanneer er wel goed 4/5G-bereik is, dan kan een 4/5G-router uitkomst bieden. Wij hebben goede ervaringen met het aansluiten van toestellen op deze routers, omdat 4/5G een stabiel signaal is. VoIP gebruikt niet veel data, dus met een kleine databundel kan al veel gebeld worden.

Powerline adapters en VoIP-telefonie

Powerline adapters zorgen ervoor dat internet via het stroomnet via elk stopcontact weer opgepikt kan worden. Klinkt handig, maar we raden het af om deze adapters te gebruiken. Stroomkabels zijn geen geschikte drager voor dataverkeer en zijn daar ook niet voor bedoeld. Met gewoon browsen zal een pagina misschien een fractie van een seconde later openen, maar met VoIP-telefonie gaat dit zorgen voor gesprekken met haperend of geen geluid. Gebruik altijd goede Cat5e of Cat6 UTP kabels voor het inpandige netwerk.

WiFi-bridges en straalverbindingen

Professioneel aangelegde WiFi-bridges of straalverbindingen, aangesloten door gerenommeerde bedrijven, werken in de basis prima voor VoIP-telefonie. Denk bijvoorbeeld aan een WiFi-bridge als oplossing voor een loods die dertig meter van een kantoorpand staat. WiFi-bridges die zelf worden aangeschaft en geïnstalleerd voor inpandig gebruik zijn daarentegen af te raden, om dezelfde reden waarom we een toestel liever niet via WiFi aansluiten. Probeer in deze situatie de telefonie altijd bekabeld aan te sluiten voor het beste resultaat.

Netwerk klaar? Bellen maar!

Met de adviezen uit deze laatste blog van de Safety first reeks help je jouw klanten aan een veilig en geschikt netwerk voor VoIP-telefonie. Heb je behoefte aan meer informatie over geschikte netwerken, of wil je achterhalen waar het probleem van de klant zich precies bevindt? Lees dan onze Tips en tricks voor een succesvolle VoIP-implementatie of download de handleiding Troubleshooting in de Partner Informatieportal.

Gerelateerde artikelen

De toekomstplannen van VoIPGRID: nieuwe features en een nieuw product in 2024
6 min Productontwikkeling
Sanne Bakker
24 januari 2024
VoIPGRID jaaroverzicht 2023
3 min Productontwikkeling
Sanne Bakker
15 december 2023

Start met het leveren van telefonie

Wholesale VoIP leveren wordt nergens eenvoudiger dan met het whitelabel VoIP-platform van VoIPGRID. We vertellen je er graag alles over. Je kunt ons dagelijks bereiken op 050 – 800 9000

Laat ons jou bellen

{"attempt":"018f081f-86a0-0a01-e00e-e97137b0b42e","id":"018f081f-86a0-0a01-e00e-e97137b0b42e","request_id":"018f081f-86a0-0a01-e00e-e97137b0b42e","status":"success"}