« Terug naar alle artikelen

Jouw klanten overal zakelijk bereikbaar met onze nieuwe VoIP app voor iOS en Android

4 minProductontwikkeling
Roelinda Klip
21 april 2022

Met de Vialer app van VoIPGRID maak je jouw klanten zakelijk bereikbaar op hun smartphone en geef je ze zo de flexibiliteit om te werken waar ze willen. Nadat in januari de Vialer app voor Android een nieuwe versie kreeg, gaat nu ook de nieuwe versie voor iOS live! Na maanden van ontwikkelen en testen wordt de app voor iOS vanaf 23 april in fases uitgerold over de gebruikers. In dit blog lees je wat er nieuw is in de Vialer app en waarom de app een onmisbare aanvulling is op jouw zakelijke telefonieaanbod.

Wat is er nieuw in de Vialer app?

Voor het ontwikkelen van de nieuwe Vialer app hebben onze mobile apps ontwikkelaars gebruikgemaakt van de laatste technieken en processen. Dit maakt de app niet alleen toekomstbestendig, maar ook stabieler. Wat er allemaal is vernieuwd en verbeterd? Dat zetten we hier voor je op een rij. 

Verbeteringen aan de achterkant

De achterkant van de app, de back-end, is volledig vernieuwd. De basis van de code is voor iOS en Android nu grotendeels hetzelfde, wat het makkelijker maakt om de app sneller door te ontwikkelen.

Van twee-stapsgesprekken naar call-through techniek

Om met VoIP te kunnen bellen, is een stabiele internetverbinding (4G of WiFi) nodig. Is deze internetverbinding er niet en heb je bellen met VoIP uitgeschakeld, dan wordt gebruikgemaakt van de nieuwe call-through techniek. Voor een uitgaand gesprek wordt eerst een telefoongesprek opgezet vanuit je mobiele provider naar de hosted omgeving en vervolgens naar het gekozen contact. Op deze manier wordt het zakelijke nummer meegestuurd in plaats van het mobiele nummer.

Scheiding in gesprekkenlijst Gebruiker en organisatie

Voor de gesprekkenlijst maken we gebruik van een nieuwe API, die ook voor de Vialer webphone wordt gebruikt. Met deze API is het mogelijk dat de ingelogde Gebruiker alleen de eigen gesprekken ziet in de recentegesprekkenlijst. Voorheen zag de Gebruiker alle gesprekken van de organisatie, wat niet altijd wenselijk is. Uiteraard blijft het mogelijk om – met de juiste rechten – de volledige gesprekkenlijst onder Instellingen en Gesprekken in te zien.

Nieuw en gebruiksvriendelijker design

Wanneer je de nieuwe app opent, springt het nieuwe design meteen in het oog. De app ziet er rustiger, fris en modern uit. Er is bovendien meer contrast toegevoegd voor inkomende gesprekken, voor wie dat nodig heeft. De notificatiekleuren voor opnemen en wegdrukken zijn groen en rood gemaakt, om sneller te kunnen beslissen wat er met een oproep moet gebeuren.

Standaard versleutelde gesprekken

In de nieuwe app zijn alle VoIP-gesprekken standaard versleuteld, zodat je veilig kunt bellen zelfs wanneer het WiFi-netwerk niet beveiligd is.

Verbetering in audiokwaliteit

Een goede internetverbinding is natuurlijk van belang voor de audiokwaliteit van gesprekken. Om de audio van een gesprek te optimaliseren, kijken we tijdens het gesprek naar de kwaliteit en beschikbare bandbreedte. Tijdens het gebruik passen we die bandbreedte aan als we zien dat het netwerk waarover je belt minder bandbreedte of meer vertraging heeft.

Bereikbaarheid eenvoudig aanpassen

Bovenaan in de instellingen vind je nu je bereikbaarheid, waardoor je deze snel kunt wisselen. Zet je de bereikbaarheid op DND (do not disturb), dan word je niet meer gebeld op de app. Met de status unavailable is je gebruiker onbereikbaar, maar blijft je toestel wel bereikbaar. In je belplan kun je de details hiervan naar wens instellen.

Een aantal schermen van de nieuwe Vialer app

Belangrijk om te weten over de ontwikkeling van VoIP apps

Wanneer je met het besturingssysteem van een andere partij werkt, zijn er beperkingen in wat je kunt realiseren. Zo mogen onze apps door de restricties van iOS en Android maar beperkt op de achtergrond draaien. Bij inkomende gesprekken moet daarom eerst een bericht worden gestuurd om de app te activeren, vervolgens sturen we het gesprek door naar de app. Wil je dit nog beter laten werken, dan kun je er voor kiezen om aan te geven dat de app altijd op de achtergrond mag draaien.

Besturingssysteem iOS maakt het voor VoIP app ontwikkelaars daarnaast nog lastiger: het laat VoIP apps altijd een keer rinkelen bij een binnenkomende oproep, ook wanneer deze niet meer beschikbaar is. Als een gebruiker bijvoorbeeld in een belgroep zit en zijn collega heeft al opgenomen, zal de app toch een keer overgaan. Dit kan voor verwarring zorgen.

Binnen de grenzen van de besturingssystemen doen wij er alles aan om de app zo goed mogelijk te laten functioneren, maar dit verklaart in het kort waarom sommige specifieke problemen niet te voorkomen of op te lossen zijn. Daarom is het altijd een goed idee om je klanten te adviseren hun 06-nummer als back-up in te stellen voor inkomende gesprekken, of een combinatie van de Vialer app (onderweg) en de Webphone (op de laptop of pc) te gebruiken.

Nieuwe release en installatie

Jouw klanten hoeven niets te doen om van de nieuwe app gebruik te kunnen maken, deze wordt via de reguliere app-update doorgevoerd. Opnieuw inloggen is niet nodig. Handmatig updaten kan uiteraard ook. Maakt jouw klant nog geen gebruik van de app? De Vialer app kan gratis worden gedownload op Google Play en in de App Store.

Belt je klant met een vraag over de app? Dan is het handig om te weten welke versie wordt gebruikt. In het VoIP-account overzicht van de klant in de portal kun je zien welke versie de gebruiker heeft geïnstalleerd. De nieuwe versie van de Vialer app is voor zowel iOS als Android versie 7.

Meer informatie over de Vialer app

Heb je vragen over de nieuwe Vialer app voor Android of iOS? Bekijk dan de handleiding in de Partner Informatieportal of neem contact op met onze partnermanagers (050-8009000 of contact@voipgrid.nl). Feedback over de nieuwe Vialer app kun je eenvoudig doorgeven in de app zelf. Hierbij kun je ook direct de logs meesturen. We zijn benieuwd naar je ervaringen!

Gerelateerde artikelen

Start met het leveren van telefonie

Wholesale VoIP leveren wordt nergens eenvoudiger dan met het whitelabel VoIP-platform van VoIPGRID. We vertellen je er graag alles over. Je kunt ons dagelijks bereiken op 050 – 800 9000

Laat ons jou bellen

{"attempt":"018f1697-a834-f6d6-9998-fb55c5f63645","id":"018f1697-a834-f6d6-9998-fb55c5f63645","request_id":"018f1697-a834-f6d6-9998-fb55c5f63645","status":"success"}