Het is zover: de Vialer app voor Android staat klaar om live te gaan. Vanaf 3 januari wordt de app in fases uitgerold over de gebruikers en zal de nieuwe app de huidige Vialer app gaan vervangen. Voordat het zover is, leggen we alvast uit wat je van de nieuwe app kunt verwachten en op welke manier we de app gaan releasen voor jouw klanten.
De ontwikkelaars van ons mobile apps team hebben de afgelopen maanden hard gewerkt aan een compleet nieuwe Vialer app. Deze app maakt gebruik van de nieuwste technieken en processen, wat de app toekomstbestendig en stabieler maakt. De grootste verbetering bevindt zich aan de achterkant van de app: de back-end is volledig vernieuwd. Doordat nu de basis van de code van de app grotendeels hetzelfde is voor Android en iOS, is het voor onze ontwikkelaars mogelijk om de app makkelijker en sneller door te ontwikkelen.
De code van de app is eenvoudiger en overzichtelijker geworden, doordat deze uit aparte onderdelen is opgebouwd. De nieuwe app bestaat grofweg uit drie componenten: de app zelf (de user interface), de koppeling tussen de techniek en het besturingssysteem (Android/iOS) en de beltechnieken (VoIP en call through).
Deze drie onderdelen beïnvloeden elkaar niet, wat als voordeel heeft dat we veel sneller nieuwe functionaliteiten in de Vialer app kunnen ontwikkelen. We hoeven ons dus geen zorgen te maken wat de impact van een wijziging is op één van de andere onderdelen. Stel dat we een foutmelding ontvangen over DTMF tonen (toonkiezen), dan wordt de code alleen aangepast bij het onderdeel beltechnieken. Een verandering bij de beltechnieken geeft geen risico voor de andere onderdelen. Oftewel: de app is stabieler en er kan makkelijker worden doorontwikkeld op de code.
Daarnaast is er nog een aspect waardoor de ontwikkeling efficiënter verloopt: we maken gebruik van de opensource user interface software Flutter. Flutter stelt ons in staat om het merendeel (ongeveer 70%) van onze code te gebruiken voor zowel iOS als Android. Dit betekent dat we de code maar één keer hoeven te schrijven (of veranderen) voor beide besturingssystemen. Wel zo efficiënt!
Een stabiele internetverbinding (4G of WiFi) is nodig om via VoIP te kunnen bellen in de app. Is deze internetverbinding er niet, dan wordt er in de huidige app gebruik gemaakt van twee-staps gesprekken. Jouw klanten blijven hierdoor gewoon bereikbaar, ook zonder stabiele internetverbinding. In de nieuwe app hebben we een betere fallback ingebouwd, genaamd call through. Deze nieuwe techniek heeft drie voordelen:
Naast de aanpassing van twee-staps gesprekken naar call through zijn er in de nieuwe app meerdere wijzigingen doorgevoerd ten behoeve van de gebruiksvriendelijkheid. Zo kun je bijvoorbeeld makkelijker aangeven in de app of je een gesprek met of zonder VoIP wilt voeren. Ook is de lijst waar je de beantwoorde gesprekken kunt bekijken verplaatst naar een logischere plek in de app.
We gaan de nieuwe Vialer app stap voor stap releasen onder de gebruikers. De app voor Android zal vanaf 3 januari 2022 worden gereleased. Voor iOS zijn er nog een aantal iOS-specifieke issues aan het licht gekomen in het bètatraject, deze worden eerst verholpen voor ook deze app live gaat.
Per besturingssysteem zullen we de Vialer app in kleine percentages onder de gebruikers gaan releasen. Hierdoor kunnen we eventuele bugs snel detecteren en oplossen. Dit percentage wordt in stapsgewijs opgevoerd naar 100% van de gebruikers.
Jouw klanten hoeven niets te doen om van de nieuwe app gebruik te kunnen maken. De nieuwe app wordt via een reguliere app-update doorgevoerd. Handig, want hierdoor hoeven ze geen nieuwe app te downloaden of opnieuw in te loggen. Als klanten hebben ingesteld handmatig te willen updaten, dan kan dit uiteraard ook. Maakt een klant nog geen gebruik van de app? De Vialer app voor Android is gratis te downloaden op Google Play.
Belt een klant je op met een vraag over de app? Dan wil je waarschijnlijk weten welke versie wordt gebruikt. Dit kun je zien in het VoIP-account overzicht van de klant: de nieuwe app is versie 7, de vorige app is versie 6 of ouder.
Heb je vragen over de techniek van de nieuwe Vialer app, of wil je meer weten over de releasestrategie? Bekijk dan de handleiding in de Partner Informatieportal of neem contact op met onze partnermanagers (050-8009000 of contact@voipgrid.nl). Feedback over de nieuwe Vialer app kun je eenvoudig doorgeven in de app zelf. We zijn benieuwd naar je ervaringen!
Wholesale VoIP leveren wordt nergens eenvoudiger dan met het whitelabel VoIP-platform van VoIPGRID. We vertellen je er graag alles over. Je kunt ons dagelijks bereiken op 050 – 800 9000