28/11/2016

8 slimme MKB cloud tools waarmee jij het je klanten makkelijk maakt

De wereld verhuist naar de cloud. Handig, omdat veel diensten daardoor goedkoper, sneller en beter worden. Maar ook spannend: bij veel IT bedrijven verschuiven de inkomsten van eenmalige verkopen naar maandelijkse inkomsten uit abonnementen. Bij VoIPGRID geloven we dat het inzetten van slimme online oplossingen direct bijdraagt aan het succes van je onderneming.

In dit artikel geven we daarom een overzicht van onmisbare cloud tools voor het MKB, van eenvoudige documentenbeheer en boekhouding tot de beste CRM-oplossingen en cloud telefonie. Wees de held voor jouw klanten door ze op deze tools te attenderen, of bied ze zelf aan via de diverse resellerprogramma’s.

1. Cloud telefonie

De eerste tip komt natuurlijk niet als verrassing. Heeft jouw bedrijf verstand van netwerken en IT, dan is het leveren van cloud telefonie een hele logische vervolgstap. De complexiteit van deze dienst is laag en de impact op klanten groot.

Het wordt steeds belangrijker om op meer plekken bereikbaar te zijn dan alleen op een vast toestel achter een bureau. Met VoIP-telefonie bied je jouw klanten de mogelijkheid om volledig locatie-onafhankelijk te werken. Dit sluit perfect aan bij het werken van nu, wat het een mooi product maakt om te verkopen. De marges zijn bovendien gezond, wat ook prettig is. VoIPGRID levert een whitelabel VoIP-platform via haar partnerprogramma, zowel in wholesale als semi-wholesale constructie.

2. G-suite

Veel ICT bedrijven leveren Office 365 van Microsoft. De online tegenhanger daarvan is Google met G-suite. Google heeft hiervoor een partnerprogramma ontwikkeld, waarmee je de tool kunt leveren aan je klanten.

Het mooie van G-suite is dat alles online gebeurt. Alle werknemers kunnen meewerken aan de online bestanden en de rechtenstructuur is eenvoudig. Ook het delen van bestanden met externe partijen is met een paar klikken geregeld. Google sites is bovendien zeer geschikt als (interne) kennisbank.

3. PandaDoc

Veel organisaties maken gebruik van standaard documenten, die vaak ondertekend moeten worden. Denk hierbij aan arbeidsovereenkomsten voor nieuwe collega’s en offertes die je naar klanten stuurt. PandaDoc heeft een mooie oplossing voor deze standaard documenten.

Je stelt eenvoudig offertes samen die je als PDF kunt verzenden of die je online aan je klanten kunt presenteren. PandaDoc heeft daarnaast een plugin die je binnen Google Drive kunt gebruiken om bestanden die daar geschreven zijn digitaal te laten ondertekenen. Met het partnerprogramma van PandaDoc lever je deze handige tool aan jouw klanten.

4. Basecone

Niets is vervelender dan het handmatig overnemen van bedragen van bonnetjes in een boekhoudpakket. Gelukkig is er Basecone. Met Basecone kun je PDF-facturen eenvoudig doorsturen, waarna deze digitaal in je boekhoudpakket worden ingeschoten. Daarnaast is het mogelijk om bonnetjes op de foto te zetten, waarna ze via de smartphone app worden verwerkt.

Basecone biedt de mogelijkheid om te koppelen met Twinfield, Exact Online en vele andere standaard boekhoudpakketten. Makkelijk voor de boekhouding van je klanten, maar zeker ook voor je eigen administratie.

5. Moneybird

Wat boekhoudpakketten betreft, springt er voor ons één uit en dat is Moneybird. Met Moneybird maak je gemakkelijk facturen in een zeer gebruiksvriendelijke boekhoudomgeving. Ook kun je eenvoudig een kostenoverzicht versturen die een klant vervolgens kan accorderen. Dit kan als vervanging dienen van de gebruikelijke offerte.

In de app en online omgeving van Moneybird is een digitale bonverwerking ingebouwd. Moneybird biedt op dit moment nog geen partnerprogramma aan.

6. Payt

Wanneer je een factuur hebt verzonden, dan wil je natuurlijk ook dat deze betaald wordt. De uitblinker hierin is wat ons betreft Payt, de grootste online debiteurenbeheer- en incassodienstverlener van Nederland. Zij maken debiteurenbeheer niet alleen veel eenvoudiger, maar ook veel goedkoper en leuker. Met Payt worden je facturen sneller betaald zonder dat de klantrelatie in het geding komt.

7. Simplicate of Teamleader

Voordat je een factuur kunt versturen, heb je vaak al flink wat werk verzet voor je klant. Veel Nederlandse bedrijven zijn dienstverleners en voeren projecten uit waarvoor uren worden gefactureerd. Wil je een compleet overzicht van je accounts, contacten, projecten en uren dan kom je al snel uit bij de CRM-oplossingen van Simplicate of Teamleader.

Beide bedrijven hebben een zeer complete CRM-omgeving ontwikkeld. Wil je als reseller optreden, dan kun je bij zowel Simplicate als Teamleader terecht. Voor bedrijven die niet werken met urenfacturatie, maar die wel gezamenlijk werken aan projecten en taken, is Asana een uitstekend alternatief.

8. Slack of Teams

Binnen een organisatie wil je dat iedereen zo effectief mogelijk met elkaar communiceert. Slack heeft hiervoor een hele mooie tool ontwikkeld die intern mailen of bellen overbodig maakt. Slack lijkt op WhatsApp, maar geeft een veel prettigere ervaring voor de zakelijke gebruiker. Communicatie wordt gevangen in kanalen die gaan over verschillende onderwerpen of gebruikt worden door verschillende teams. Bovendien is Slack eenvoudig te koppelen aan externe services zoals Twitter en Google Drive.

Maken je klanten gebruik van Office 365, dan is het nieuwe Teams van Microsoft de moeite van het proberen waard. Dit is de Microsoft tegenhanger van Slack en de eerste ervaringen hiermee zijn zeer positief. Daarnaast is Teams voor de Office 365 gebruiker gratis.

Makkelijker werken

De bovenstaande cloud tools zijn inmiddels onmisbaar geworden in onze organisatie. Op het gebied van persoonlijk klantcontact, interne samenwerking en financiële administratie werken we zichtbaar makkelijker en efficiënter. Wil je weten hoe ons VoIP-platform het ook jouw klanten makkelijker maakt? We geven je graag een tour:

Bekijk ons VoIP-platform