05/10/2016

Wijziging in Telecommunicatiewet

Overstappen voor de klant vereenvoudigd

Op 1 oktober werd een wijziging in de Telecommunicatiewet van kracht. Klanten met een stilzwijgend verlengd of vernieuwd contract kunnen voortaan kosteloos hun contract opzeggen met een opzegtermijn van maximaal een maand.

De ACM over het gewijzigde Artikel 7.2a van de Telecommunicatiewet:

“Per 1 oktober 2016 kunnen zakelijke afnemers van telecomdiensten eenvoudiger wisselen van telecomaanbieder. Alle zakelijke klanten moeten hun contract kunnen opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand als dit contract stilzwijgend verlengd was. Bovendien worden ook bestaande contracten die voor 1 oktober 2016 stilzwijgend zijn verlengd of vernieuwd maandelijks opzegbaar.”

acm_telecommunicatiewet

Van consument naar eindgebruiker

Door het initiatief van de Tweede Kamer om de toepassing van de wet te verbreden van ‘consument’ naar ‘eindgebruiker’, worden kleine zakelijke gebruikers nu beter beschermd. ZZP’ers en MKB’ers werden bij het wisselen van provider vaak geconfronteerd met een afkoopsom of boete van hun oude aanbieder. Hierover ontving de ACM regelmatig klachten. Door de wetswijziging zijn de afkoopsommen en boetes verleden tijd.

Sneller veranderen van telecomaanbieder

VoIPGRID en veel van haar partners werken niet met vaste contracten, omdat wij overtuigd zijn van de kracht van ons platform. De hoogte van de afkoopsom was echter voor menig klant van andere telecomaanbieders de reden om niet te veranderen van provider. Voor deze klanten vormt dit voortaan geen belemmering meer om de overstap naar jouw telefonie-oplossingen te maken. We verwachten dan ook dat deze nieuwe situatie een positieve uitwerking zal hebben voor onze partners.