« Terug naar alle artikelen

VoIPGRID jaaroverzicht 2020

5 minNieuws
VoIPGRID Team
29 december 2020

2020 was een jaar vol ongewone uitdagingen. Zo werken we vanaf maart, net als de rest van Nederland, grotendeels thuis. Ons VoIP-platform werd nog veel intensiever gebruikt: elke werkdag werkten gemiddeld 2800 gebruikers in onze portal en waren meer dan 100.000 VoIP-accounts actief. Over het gehele platform werden in 2020 meer dan 120.000.000 zakelijke gesprekken gevoerd. Dat zorgde voor maar liefst 513 jaar aan gesprekstof!

Ook in 2020 voerden we vele verbeteringen door om onze producten nog gebruiksvriendelijker, beter en flexibeler te maken. Dat dit niet alleen maar technische verbeteringen waren, lees je in dit blog.

Verschuiving naar flexibele bereikbaarheid

Dat bijna heel Nederland ineens thuis ging werken, hebben we teruggezien in het aantal gebruikers van onze Vialer producten. Zo steeg het aantal actieve gebruikers van de Vialer apps met 54% en die van de Vialer Webphone met maar liefst 436%.

Nieuwe Android versie van de App

In maart kreeg de Vialer app voor Android een volledig vernieuwde gebruikersinterface. De gehele gebruikersinterface werd verbeterd, waardoor onder andere het zoeken in de contactenlijst een stuk vloeiender gaat.

iOS 13 en verdere app-ontwikkeling

Waar de Android app een mooie upgrade kreeg, ging de ontwikkeling voor de nieuwe iOS versie een stuk lastiger. De oorzaak hiervan lag bij een frustrerende verandering die Apple doorvoerde voor pushmeldingen voor VoIP apps. Deze frustratie leidde tot een radicale beslissing: we gaan de app volledig herbouwen. Benieuwd naar de ontwikkeling? Via een developers blog houden we je hiervan op de hoogte (check de updates van november en december). Inmiddels is het eerste gesprek met de nieuwe app al gevoerd!

Eigen contacten toevoegen aan de Vialer Webphone

Het contactboek was misschien wel de meest gevraagde feature voor de Vialer Webphone. In juni was het zover; hij ging live! Met deze feature kreeg de webphone een volwaardig contactboek waardoor bellen via de browser nog eenvoudiger werd. Hoe je het contactboek gebruikt en wat je er allemaal mee kunt, lees je in deze blog.

Belangrijke upgrades in code en infrastructuur

Na veel voorbereidend werk is de portal vanaf eind februari volledig overgegaan naar Django 2.2. Bij deze nieuwe Django versie zijn de encryptie voorwaarden verhoogd en daarmee is de portal nog veiliger geworden.

Ook de infrastructuur van ons platform werd verder verbeterd. Zo werd een nieuwe versie van OpenSIPS geïmplementeerd, waardoor we voor onze infrastructuur gebruik kunnen maken van nieuwe functionaliteiten en beveiligingsupdates. We voerden verbeteringen door aan de SIP-registratieservers, wat maakt dat onderhoud in de toekomst plaats kan vinden zonder verstoring in de dienstverlening.

We voerden daarnaast regelmatig netwerkonderhoud uit aan onze datacenters, waardoor er veel meer netwerkcapaciteit is en we sneller kunnen schakelen wanneer er verbindingen uitvallen. Mooie en belangrijke verbeteringen achter de schermen, die het platform (nog) beter beheersbaar, stabieler en toekomstbestendiger maken.

Sneller werken in de portal

Dankzij een aantal UX verbeteringen in de portal kun je nu een stuk sneller werken. Zo zorgen nieuwe filtermogelijkheden in de gesprekkenlijst ervoor dat je direct kunt filteren op een specifiek nummer, (gemiste) gesprekken, gespreksrichting, opnamen en datum. Voorheen was hiervoor het maken van een export vaak noodzakelijk.

Daarnaast is het mogelijk geworden om lege stappen in het belplan – denk aan stappen in een keuzemenu of belgroep –  direct te bewerken!

Adres koppelen aan telefoonnummer voor 112

Een verbetering van een hele andere orde: je kunt nu in de portal aangeven welk adres aan de 112 meldkamer moet worden gecommuniceerd in geval van een noodoproep. Wel zo veilig.

Uitbreiding van het hardware aanbod

In september ging VoIPGRID een strategische samenwerking aan met IP-toestelspecialist Snom. Het hardwareportfolio werd in 2020 niet alleen uitgebreid met Snom toestellen, ook diverse nieuwe toestellen van Yealink, Gigaset en Grandstream en headsets van Poly en Jabra werden toegevoegd. Zo breiden we onze zero-touch provisioning oplossing continu verder uit en worden steeds meer toestellen direct afgeleverd bij de eindklant. Met diverse trainingen, waaronder de hardware provisioning training bij BNS en Gigaset masterclasses, ondersteunden we onze partners in het aanbieden van deze hardware-oplossingen.

VoIPGRID events

Zoals zoveel events dit jaar ging ook ons eigen Partner Event online. In juni namen we je mee in de toekomst van zakelijke communicatie én die van VoIPGRID. Daarnaast organiseerden we in december onze eerste webinar. Partnermanager Remco Holtman vertelde daar over de laatste salestechnieken en deelde verschillende tips om jouw sales te boosten. Dit beviel goed en we gaan hier dan ook mee door: op 14 januari 2021 houden we een webinar waar VoIPGRID developer Marco Vellinga vertelt over alle ins & outs van de Vialer Webphone.

MS Teams integratie

Heb je de webinar van Remco gevolgd? Dan weet je ook dat VoIPGRID een integratie heeft gerealiseerd met Microsoft Teams! Met deze nieuwe integratie stellen we je in staat het beste van VoIPGRID en MS Teams te combineren. Klinkt dit interessant voor jouw klanten? Neem dan contact met ons op voor de gratis 30 dagen trial.

Focus op integraties

Tijdens het VoIPGRID Partner Event deelden we onze overtuiging dat bellen in de toekomst niet zozeer een product is, maar een feature. Hierdoor wordt het integreren van verschillende systemen steeds belangrijker. In september en oktober beschreven we hoe je de drie meest gebruikte integratiemogelijkheden van ons platform optimaal benut:

Daarnaast bouwden we een chatintegratie met Hubspot die chatten met je klanten binnen de portal mogelijk maakt, en staat de VoIPGRID Marketplace klaar om live te gaan. Dit wordt een kennisplatform waar alle integratiemogelijkheden – zowel die van VoIPGRID als van onze partners – worden verzameld.

Bereikbaar tijdens het thuiswerken

De strekking van 2020 was: werk zoveel mogelijk thuis. Maar hoe blijf je thuis zakelijk goed bereikbaar? Het VoIPGRID platform biedt hierbij op verschillende manieren ondersteuning. We schreven er een aantal blogs over:

Op naar 2021

Ondanks alle uitdagingen in 2020 hebben we mooie stappen kunnen maken met het VoIPGRID platform en kijken we uit naar het nieuwe jaar. Uiteraard ben jij als partner hierbij onmisbaar! Graag bedanken we je voor de fijne samenwerking en wensen we je een succesvol en bovenal gezond 2021!

Gerelateerde artikelen

Start met het leveren van telefonie

Wholesale VoIP leveren wordt nergens eenvoudiger dan met het whitelabel VoIP-platform van VoIPGRID. We vertellen je er graag alles over. Je kunt ons dagelijks bereiken op 050 – 800 9000

Laat ons jou bellen

{"attempt":"018f13ef-c893-6fda-67ed-42b42544550f","id":"018f13ef-c893-6fda-67ed-42b42544550f","request_id":"018f13ef-c893-6fda-67ed-42b42544550f","status":"success"}