25/07/2018

VoIPGRID breidt integraties uit met gespreksnotificatie API

VoIPGRID maakt al enige jaren koppelingen tussen telefonie en online toepassingen mogelijk. Ons platform kan worden gekoppeld met programma’s als Zapier, Integromat en IFTTT, waarmee je telefonie op een slimme manier integreert met andere zakelijke tools. Voortbordurend op onze webhooks lanceren we onze nieuwste API: de gespreksnotificatie API, ook wel call notification integration genoemd.

Gedetailleerde gespreksstatus

Een ‘normale’ webhook kan informatie over gesprekken doorgeven aan een ander systeem en dat systeem kan op zijn beurt data teruggeven. Denk bijvoorbeeld aan “Dit is de naam van het bedrijf dat je nu belt” of “Verbind dit gesprek door naar toestel 536 of 0612345678”.

De nieuwe gespreksnotificatie API vertelt de exacte status van inkomende en uitgaande gesprekken aan andere systemen. De doorgegeven informatie is hierdoor veel gedetailleerder: “Er komt een gesprek binnen van telefoonnummer 0508009000 op nummer 0508009999 en extensie 534, 536 en 586 gaan over” of “Er gaat een uitgaand gesprek van extensie 481 naar 0508009000”.

Hoe de API werkt

In de portal vind je onder “Integratie” de nieuwe module Gespreksnotificaties (in bèta). Hier vul je de URL in die je krijgt van Zapier, IFTTT of een ander integratieprogramma. Naar deze URL wordt de gespreksinformatie geautomatiseerd verstuurd. De gespreksnotificatie API vuurt in vier gevallen een API call af:

  • • Het gesprek wordt opgezet
  • • Het gesprek wordt aangenomen
  • • Het gesprek wordt doorverbonden
  • • Het gesprek wordt beëindigd

De API stuurt deze pushmeldingen voor zowel inkomende als uitgaande gesprekken. Met deze informatie kun je vervolgens aan de slag.

Mogelijke toepassingen

Je kunt onze nieuwe API in allerlei situaties gebruiken; om te koppelen met bestaande programma’s of bij het ontwikkelen van compleet nieuwe koppelingen. Hieronder benoemen we een aantal voorbeelden.  

CRM-integratie

Een van de interessante opties is vergaande CRM-integratie. Zo kun je bij een inkomende oproep een pop-up in je beeldscherm laten zien met de gegevens van de beller, waarna direct de juiste klantkaart wordt geopend. Ook kunnen er gespreksgegevens worden geregistreerd over uitgaande gesprekken. Een voorbeeld waarbij de API op deze manier is geïmplementeerd vind je bij Lily, een klantcontactsysteem voor teams.

Gespreksnotificatie integratie in Lily

Wil je een compleet overzicht van alle gevoerde gesprekken binnen je CRM-systeem? We werken momenteel aan een gesprekken API, ook deze komt binnenkort beschikbaar. 

Bericht bij gemist gesprek

Een andere mogelijkheid van de gespreksnotificatie API is het sturen van een bericht bij een gemiste oproep. Dit kan op diverse manieren, zoals het versturen van een e-mail of een smsje, of een bericht laten verschijnen in Slack. Zo kun je op het door jou gewenste moment de gemiste gesprekken langslopen en terugbellen.

Geavanceerde gespreksstatistieken

Met de API kunnen geavanceerde gespreksstatistieken worden verzameld. In callcenters is het bijvoorbeeld van belang om zoveel mogelijk managementinformatie te verzamelen over telefonie en hierop te sturen. Wat is de gemiddelde rinkeltijd, hoe lang duurt een gesprek gemiddeld, hoe vaak wordt er doorgeschakeld van 1e lijns naar 2e lijns support? Na het ophangen van een gesprek kan er zelfs automatisch een smsje worden verstuurd, waarin de klant om een beoordeling van het gesprek wordt gevraagd.

Documentatie en meer informatie

Wil je aan de slag met de gespreksnotificatie API? De documentatie over de nieuwe API is te vinden op de wiki. De komende weken zullen wij meer voorbeelden uitwerken en aan deze wikipagina toevoegen. Op de site van onze ontwikkelaar Spindle vind je een uitgewerkt voorbeeld van het inbouwen van de integratie. Heb je vragen over de API of wil je jouw toepassing delen? Laat het ons weten!