« Terug naar alle artikelen

Meet telefonische conversies in Google Analytics (of je favoriete analytics tool)

3 min VoIP leveren
Andreas Tieman
8 februari 2021

Ervaring met online advertentiecampagnes? Dan weet je vast dat het meten van offline resultaat – zoals een telefonische lead – best lastig is. En dan hebben we het nog niet eens over het toekennen van online gedrag (het bekijken van een webpagina) aan offline gedrag (bellen naar een bedrijf). Toch heb je dit inzicht nodig om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van het succes en rendement van je marketinguitgaven. Nu zijn er tal van call-analytics of call-tracking oplossingen op de markt waar je de (online) bron van telefonische leads inzichtelijk kunt maken. Maar wist je dat je dit ook zelf kunt fixen op het VoIP-platform, met een apart telefoonnummer en een webhook?

Hoe meet je telefoonverkeer in Google Analytics?

Om dit te begrijpen, is het slim om eerst een stapje terug te doen en te kijken hoe online resultaat wordt gemeten door een tool zoals Google Analytics.

Stel, een van jouw klanten adverteert online via Google en LinkedIn met als doel om mensen contact op te laten nemen via een online formulier of via de telefoon. Het resultaat van het online formulier is niet moeilijk meetbaar te maken; stel een bedanktpagina in, koppel dit met Google Analytics en je bent klaar. Wanneer een formulier succesvol wordt ingevuld, registreert Analytics een hit op de bedanktpagina waardoor er een conversie wordt gemeten.

Zo makkelijk gaat het echter niet bij het meten van het offline resultaat, en dat komt omdat er door het bellen naar een bepaald telefoonnummer gewoonweg geen data naar Google Analytics wordt verstuurd. Met onze Webhook kun je deze data echter wél versturen, waardoor je ervoor zorgt dat je kunt meten hoeveel telefonische conversies de campagnes van je klant hebben opgeleverd.

Verstuur een HTTP-request via de Webhook

Wat de Webhook in de basis doet, is je telefonie koppelen met het internet. Dit gebeurt via het versturen van een HTTP-request naar een externe URL, bijvoorbeeld wanneer er naar een bepaald telefoonnummer wordt gebeld. De request naar de externe URL kan dan gebruikt worden door je analytics tool om resultaat te meten.

Een voorbeeld van een tool die werkt volgens deze methode is Matomo (voorheen Piwik), maar Google Analytics is toch wel de meest gebruikte. Google heeft overigens ook uitgebreide documentatie over de manier waarop je de externe URL moet opbouwen en de verschillende data die je mee kunt sturen. Zo geef je via Event Action aan wat voor soort gebeurtenis – bijvoorbeeld Gebeld – je wilt gaan meten. Met Event Category kun je de gebeurtenis die je wilt gaan meten categoriseren. Denk voor het meten van telefonische conversies bijvoorbeeld aan Calls als categorie.

Wanneer je in de Webhook een HTTP-request gaat instellen voor de externe URL voor Google Analytics, raden we sowieso aan om naast de verplichte elementen ook de volgende events mee te sturen:

  • Campaign Source. Met dit event specificeer je de bron waar de gebruiker vandaan kwam. Dit kan bijvoorbeeld de webpagina zijn waar je campagne telefoonnummer te vinden is.
  • Campaign Medium. Hiermee specificeer je het medium dat de gebruiker heeft gebruikt om je te bereiken. Bij een telefonische conversie is het medium bijvoorbeeld Telefoon.
  • Campaign Name. Geef een campagnenaam mee zodat je weet welke campagne voor welke telefonische conversie heeft gezorgd.
  • Event Label. Met een label kun je extra informatie aan de gebeurtenis die je wilt meten koppelen. Denk bijvoorbeeld aan het gebelde nummer dat je dynamisch kunt toevoegen.
  • Session Control. Dit wordt vaak gebruikt om de sessieduur te regelen, maar wanneer je de waarde “start” meegeeft, dwingt de request Google Analytics om een nieuwe sessie te beginnen. Dit zorgt ervoor dat je je ingestelde doelen daadwerkelijk gaat terugzien in Google Analytics.

Voor wie is call tracking handig?

Nu lijkt het meten van telefonische leads meer iets voor marketeers dan voor telecomleveranciers. Echter, elke klant wil weten wat mensen beweegt om zijn bedrijf te bellen en wat zijn marketing-euro nu eigenlijk oplevert. Met het instellen van deze Webhook kun je dan ook elke klant die online aanwezig is met verschillende campagnes, helpen te begrijpen welke campagnes, kanalen en zoekwoorden ervoor zorgen dat leads hun telefoon oppakken. De klant heeft dan wel de Webhook-module nodig én een telefoonnummer, die jij allebei kunt leveren.

Wil je meer informatie over het meten van telefonische conversies via Google Analytics? Bel ons op 050 800 9003.

Gerelateerde artikelen

VoIPGRID product updates februari
2 min Productontwikkeling
VoIPGRID Team
2 maart 2021
Devblog februari: vorderingen in de user interface
2 min Productontwikkeling
Marco Vellinga
26 februari 2021
VoIP bellen met Microsoft Teams dankzij de nieuwste VoIPGRID integratie
3 min Integraties
Remco Holtman
24 februari 2021

Start met het leveren van telefonie

Wholesale VoIP leveren wordt nergens eenvoudiger dan met het whitelabel VoIP-platform van VoIPGRID. We vertellen je er graag alles over. Je kunt ons dagelijks bereiken op 050 – 800 9000

Laat ons jou bellen

{"id": "14a8231c-8adb-4cca-beaf-e56ebc17f3b1", "request_id": "6042aa46-2b62-43a2-9b09-bba0804f0a90", "attempt": "6042aa46-2b62-43a2-9b09-bba0804f0a90", "status": "success"}