8 januari 2019

Nieuw design voor VoIPGRID platform: Deel 1. De aanleiding

Bij VoIPGRID werken we dagelijks aan de doorontwikkeling van ons VoIP-platform. Deze maand vindt er voor de gebruikers van het platform een opvallende verandering plaats: de portal krijgt een compleet nieuw design. In een serie blogposts leggen we de komende weken uit waarom we het platform vernieuwen, hoe we dit doen en wat je kunt verwachten van de vernieuwde portal. We beginnen bij het begin: waarom willen we het platform zo grondig aanpakken?

Een platform in ontwikkeling

De afgelopen tien jaar werd het VoIP-platform uitgebreid met tientallen nieuwe modules en features. Al deze toevoegingen hebben geresulteerd in een enorm complexe codebase. Twee jaar geleden startten we om deze reden een onderzoek naar de toekomstbestendigheid van het platform. Dit leidde tot de conclusie dat we de zichtbare portal (de front-end) en de techniek aan de achterkant (de back-end) gaan splitsen.

Scheiding van code

Door de front-end van de back-end code te scheiden, kunnen nieuwe features en updates namelijk sneller worden doorgevoerd. We maken het platform zo nog stabieler, beter onderhoudbaar en makkelijker uitbreidbaar. Door de omvang van de codebase was het echter geen optie om deze in één keer te vervangen. Er is daarom gekozen voor het herschrijven in de vorm van widgets. Zo worden er API’s geschreven voor de back-end en JavaScript widgets voor de front-end. Hoe dit precies in zijn werk gaat, vertellen front-enders Tom en Ron in de volgende blogpost.

Een nieuwe vormgeving

Tijdens het herschrijven van de code werd direct ook een geheel nieuwe vormgeving geïmplementeerd. Het primaire doel van dit nieuwe ontwerp is niet slechts de ‘mooie schil’. Samen met de gebruikers werd onderzocht wat er nodig is om het platform meer consistent en gebruiksvriendelijker te maken. De hieruit volgende esthetische aanpassingen maken de pagina’s op het platform beter leesbaar en vergroten het gebruiksgemak. De juiste informatie kan nog sneller worden gevonden, wat de druk op support voor partners vermindert. Meer over deze veranderingen lees je in de derde blogpost van deze serie.

21 januari: de livegang

Door de zichtbare portal te splitsen van de techniek aan de achterkant, leggen we een gedegen fundament voor de toekomst. Op 21 januari 2019 zal de eerste grote stap in dit proces live gaan: de portal krijgt dan zijn nieuwe jasje. In de laatste blogpost van deze reeks brengen we live verslag uit van de deploy door onze ontwikkelaars.

Weten hoe dit project tot stand is gekomen? Lees het in de tweede blogpost van deze reeks.