08/03/2016

Het VoIPGRID belplan is vernieuwd

Het belplan vormt één van de belangrijkste onderdelen van de dienstverlening van VoIPGRID. De optimalisering en doorontwikkeling van het belplan staan dan ook voortdurend op de agenda. Ons UX (user experience) team voerde de afgelopen maanden een aantal verbeteringen door om de gebruiksvriendelijkheid van het belplan te vergroten.

Het belplan

Elk telefoonnummer heeft een eigen belplan, waarin gebruikers kunnen instellen wat er moet gebeuren zodra het telefoonnummer wordt gebeld. Klanten kunnen hierbij zelf alles invoeren, stappen toevoegen en diensten aanzetten. Door de grote hoeveelheid informatie is een duidelijke visuele onderscheiding in het belplan belangrijk. We zijn als mens van nature gewend om informatie te scannen, om zo snel de informatie te vinden die voor ons relevant is. Met dit gegeven in het achterhoofd nam het UX-team het belplan nog eens kritisch onder de loep.

Logische rangschikking van informatie

De eerste verbetering die werd doorgevoerd was het herschikken van de informatie. Omdat iconen een grote visuele impact hebben en gemakkelijk van elkaar te onderscheiden zijn, besloten we deze aan het begin van de stapregel te zetten. De stapidentificatienummers zijn enkel waardevol wanneer er moet worden gerefereerd naar een specifieke stap. Deze nummers werden daarom naar achteren geplaatst.

Vereenvoudiging van de interface

Vervolgens werd gekeken hoe de interface verder vereenvoudigd kon worden. In de oorspronkelijke interface werd structuur aangebracht door onderliggende informatie te laten inspringen (ook wel indentatie genoemd). Met verticale lijnen werden de verschillende indentatieniveaus aangegeven. Het was hierdoor lastig om in één oogopslag de juiste informatie te herleiden. Omdat onze ogen beter zijn in het volgen van horizontale lijnen, hebben we gekozen voor een rustiger ontwerp in de vorm van een flowchart.

vereenvoudiginginterface

Toevoegen van context

In de weken die volgden werd er veel context toegevoegd, wat het correct instellen van een belplan vereenvoudigde. Zo werd het mogelijk om de audio van meldingen, keuzemenu’s en voicemails te beluisteren in het belplan. Het aanmaken van openingstijden werd vergemakkelijkt door het tonen van tijdscondities. Ook werd inzichtelijk gemaakt welke accounts in een belgroep exact overgaan wanneer er naar een nummer wordt gebeld.

De ideale telefonieoplossing

De herschikking van informatie, vereenvoudiging van de interface en toevoeging van context hebben ervoor gezorgd dat het voortaan een stuk inzichtelijker en gemakkelijker voor gebruikers is om zelf een belplan in te stellen. Dankzij deze verbeteringen kun je jouw klanten een nog beter passende telefonieoplossing bieden, perfect afgestemd op hun wensen en situatie.