« Terug naar alle artikelen

Europese wijziging in zakelijke nummerporteringen

1 minNieuws
Roelinda Klip
1 februari 2022

Per februari 2022 voert vereniging COIN een verscherping in wat betreft de European Electronic Communications Code (EECC), de Europese richtlijn die elektronische communicatienetwerken en -diensten regelt. Dit heeft invloed op hoe zakelijke nummerporteringen worden uitgevoerd. In dit blog lees je wat de wijziging inhoudt.

Vier verschillende scenario’s

Om het voor de klant makkelijker te maken zijn telefoonnummer te porteren, wordt bij een nummerportering een zogenoemd scenario afgegeven. Er kan worden gekozen uit vier verschillende scenario’s:

  • Scenario 1: De nummerhouder is vrij van contract, heeft geen andere producten en wil zijn telefoonnummer porteren. Dit is de huidige manier van porteren.
  • Scenario 2: De nummerhouder heeft een contract en wil voor het einde van dit contract zijn telefoonnummer porteren. Hier kan sprake zijn van een afkoopsom.
  • Scenario 3: Het contract van de nummerhouder is al beëindigd en de klant wil het (inactieve) telefoonnummer porteren.
  • Scenario 4: De nummerhouder wil het opgegeven telefoonnummer porteren en alle overige diensten bij de huidige provider behouden.

Eenvoudiger porteren

In de huidige situatie worden nummerporteringen afgekeurd omdat de klant bijvoorbeeld nog een contract heeft, de klant zijn nummer moet heractiveren, of de andere provider niet op de hoogte is wat met andere lopende diensten moet gebeuren. Door het juiste scenario te kiezen bij een inportering wordt het dus makkelijker om een telefoonnummer te porteren. Andersom geldt dit ook: een uitportering kan niet meer worden geblokkeerd als de klant bijvoorbeeld nog een contract of andere diensten heeft lopen, omdat dit direct als scenario wordt meegestuurd in het porteerverzoek. Het proces wordt hiermee duidelijker en transparanter.

Meer weten?

Om het aangeven van verschillende scenario’s mogelijk te maken, hebben wij per 1 februari 2022 een aantal wijzigingen doorgevoerd in de portal. Wil je meer weten over deze scenario’s of over nummerporteringen in het algemeen? Bekijk dan de Handleiding Nummerportering of neem contact met ons op via contact@voipgrid.nl.

Gerelateerde artikelen

De toekomstplannen van VoIPGRID: nieuwe features en een nieuw product in 2024
6 min Productontwikkeling
Sanne Bakker
24 januari 2024
VoIPGRID jaaroverzicht 2023
3 min Productontwikkeling
Sanne Bakker
15 december 2023

Start met het leveren van telefonie

Wholesale VoIP leveren wordt nergens eenvoudiger dan met het whitelabel VoIP-platform van VoIPGRID. We vertellen je er graag alles over. Je kunt ons dagelijks bereiken op 050 – 800 9000

Laat ons jou bellen

{"attempt":"018efa4d-1b71-86f9-711b-b122a28c5384","id":"018efa4d-1b71-86f9-711b-b122a28c5384","request_id":"018efa4d-1b71-86f9-711b-b122a28c5384","status":"success"}