12 december 2019

Driving home for Christmas… en toch bereikbaar met Vast/Mobiel integratie

De laatste weken van december zijn vaak goed gevuld met voorbereidingen voor de feestdagen en het afronden van de laatste werkzaamheden voor het nieuwe jaar. Veel aan je bureau en bij je vaste toestel in de buurt zul je dan ook niet zijn. Je wilt (of moet) echter wel gewoon bereikbaar zijn, soms zelfs tijdens het kerstdiner. Dat kan! Gebruik hiervoor onze handige Vast/Mobiel oplossing om zo flexibel mogelijk te zijn tijdens de feestmaand. In deze blogpost beschrijven we hoe je dit gemakkelijk kunt regelen voor jezelf en je klanten.

Rechtstreeks doorschakelen met de Vast/Mobiel feature

De term Vast/Mobiel zegt het eigenlijk al: je kunt je zakelijke telefoonnummer doorschakelen naar je vaste of mobiele telefoonnummer. Dit kun je in een paar eenvoudige stappen instellen in de portal.

  • Allereerst moet het externe telefoonnummer waar je naar door wilt schakelen toegevoegd worden. Ga hiervoor in de portal naar Beheer.
  • Hier vind je de Vast/Mobiel feature, waar je externe telefoonnummers toe kunt voegen. Voeg het gewenste nummer en een beschrijving toe (bijvoorbeeld ‘Mobiel Rutger’).

  • Vervolgens kun je kiezen uit twee mogelijkheden. Selecteer Nummer van de beller als je het telefoonnummer van degene die belt in je beeldscherm wilt zien. Wil je juist weten of je op je zakelijke telefoonnummer wordt gebeld? Selecteer dan Gebelde nummer. Je ziet dan je eigen zakelijke nummer in beeld verschijnen wanneer je wordt gebeld.

  • Tot slot ga je naar het Belplan en selecteer je als eerste stap Vast/Mobiel en het nummer waar je naar door wilt schakelen. Dat is alles!

Doorschakelen naar meerdere nummers in een belgroep

Sommige bedrijven maken gebruik van storingsdiensten, waarbij meerdere collega’s tegelijk dienst hebben. Dit betekent dat een inkomende oproep naar meerdere telefoonnummers doorgeschakeld moet worden. Ook dit is makkelijk in te stellen, namelijk in een belgroep.

  • Voeg bij Vast/Mobiel alle telefoonnummers toe waar naar doorgeschakeld moet worden.
  • Als alle nummers zijn toegevoegd, kan daar een groep van worden gemaakt. Ga naar Beheer en vervolgens naar Belgroep.
  • Klik op Toevoegen. Geef de belgroep een intern nummer (bijvoorbeeld 302) en zet bij de beschrijving de collega’s die je in de belgroep wilt zetten.
  • Selecteer bij Bestemmingen de gewenste telefoonnummers.

  • Vervolgens ga je naar het Belplan en selecteer je als eerste stap Belgroep en daarna de groep die je net hebt aangemaakt (bijv. Belgroep 302).

Meer inzicht met gespreksbevestiging

Zoals hierboven beschreven, kun je kiezen uit twee mogelijkheden bij vast/mobiel doorschakeling. Wil je graag het telefoonnummer van de beller zien, maar wil je óók weten dat je zakelijk wordt gebeld? Zet dan de gespreksbevestiging aan.

Bij een doorschakeling naar je mobiele telefoon moet je met de gespreksbevestiging eerst op toets 1 drukken voor je de beller aan de telefoon krijgt. Als je zakelijk wordt gebeld hoor je de melding: “Toets 1 om dit gesprek aan te nemen”. Na het drukken op de 1 krijg je de klant aan de telefoon. De beller merkt hier overigens niets van.

Op deze manier krijg je het nummer van jouw klant te zien én weet je dat je zakelijk wordt gebeld. De gespreksbevestiging zet je aan door je mobiele nummer in een belgroep te zetten en vervolgens bij het dropdown menu Gespreksbevestiging type de Standaard te selecteren. In plaats van de standaard optie kun je hier ook je eigen geluidsbestand toevoegen.

Terugbellen zonder je mobiele nummer te tonen

Heb je een gemiste oproep van een klant en wil je hem terugbellen met je mobiele telefoon, maar niet je mobiele nummer prijsgeven? Hiervoor is de Vialer app ideaal. Als je terugbelt via de Vialer app, ziet de klant alleen jouw zakelijke nummer. De werking van de app vind je in de Vialer app handleiding in de Partner Informatieportal.

Aanpassingen in januari 2020

Als de feestdagen voorbij zijn, gaan we weer over naar de orde van de dag. Vergeet in het nieuwe jaar niet om de bereikbaarheid van jezelf en je klanten weer aan te passen naar de normale stand van zaken. Wil je dit niet handmatig doen? Dan is de module Openingstijden precies wat je zoekt.

Advies nodig bij het instellen van een doorschakeling?

Heb je vragen over het instellen van de bereikbaarheid van jouw klanten of heb je advies nodig hoe je dit optimaal regelt? Neem eens een kijkje in de Partner Informatieportal of neem contact op met een van onze partnermanagers.

Namens het team van VoIPGRID alvast hele fijne feestdagen gewenst!

{"id": "625d09e9-bc0e-4653-a7d5-d35285782be3", "request_id": "5fc189c3-d123-4551-a071-afd8dbd386d0", "attempt": "5fc189c3-d123-4551-a071-afd8dbd386d0", "status": "success"}