« Terug naar alle artikelen

Devblog november: op weg naar een nieuwe Vialer app

2 minProductontwikkeling
Marco Vellinga
16 november 2020

Tijdens het Partner Event in juni kondigden we aan te werken aan een nieuwe app voor Vialer. Deze app maakt gebruik van de nieuwste technieken en processen, waardoor de app toekomstbestendig wordt en uiteindelijk de huidige Vialer app zal gaan vervangen. Met behulp van zogenoemde devblogs – geschreven door de developers van onze apps – zullen we jullie maandelijks meenemen in de voortgang en ontwikkeling van de nieuwe app.

De drie technische componenten van de app

We trappen af met een introductie van de belangrijkste (technische) onderdelen van de nieuwe mobiele app, zodat we in de volgende devblogs overzichtelijk per onderdeel updates kunnen geven. Het product is ruwweg in te delen in 3 belangrijke componenten.

1. PhoneLib: zorgen dat de app kan bellen

Het eerste component zorgt ervoor dat we kunnen bellen op het laagst mogelijk technische niveau. Denk hierbij aan alles wat nodig is met betrekking tot SIP (Session Initiation Protocol), audio streams, NAT ondersteuning, wisselen van netwerk en nog een aantal andere zaken. In de volksmond heet dat bij ons de “PhoneLib” (phone library).

Dit is technisch gezien het meest interessante onderdeel en we zijn hier inmiddels al intern mee aan het testen. Dit doen we door de PhoneLib te gebruiken in de code van de huidige Vialer apps. Deze verandering is (nog) niet doorgevoerd voor de gebruikers van de huidige apps, we testen eerst intern en vervolgens in de bèta variant. Wanneer de testen tot een positief resultaat leiden, is het mogelijk dat gebruikers op kortere termijn al kunnen profiteren van de verbeteringen die in deze PhoneLib zijn doorgevoerd.

2. Platform Integration Layer: integratie met operating systems

Het tweede component zorgt voor de integratie met betrekking tot bellen in het operating system van je telefoon. Wij ondersteunen de besturingssystemen Android en iOS, deze zijn qua ontwikkelingsmogelijkheden echter behoorlijk verschillend. Bij iOS beschikken we bijvoorbeeld over CallKit, zodat we netjes kunnen integreren met de bestaande iOS mogelijkheden om inkomende oproepen te tonen. Dit ligt bij Android wat ingewikkelder. Ook de manier van het afhandelen van pushberichten is anders, deze berichten worden gebruikt om inkomende gesprekken te kunnen ontvangen. Dit component noemen wij de “Platform Integration Layer”.

Voor nu kunnen we over dit component nog vrij weinig delen. We hebben alles rondom de Platform Integration Layer uitgedacht, en zullen in de komende periode met de ontwikkeling hiervan starten.

3. App user interface: alles wat de gebruiker ziet

Het laatste component omvat alles wat je als gebruiker van de app ziet. Van het login scherm tot de instellingen en van het contactenboek tot het aanpassen van je bereikbaarheid en andere integraties met de portal. Kortom, eigenlijk alles wat niet met het VoIP bellen zelf te maken heeft. Hierin komen de andere twee componenten natuurlijk ook samen. Voor het gemak noemen we dit onderdeel de “App user interface”.

We zijn al een geruime tijd bezig met dit onderdeel en er is al veel bereikt. Omdat beeld meer zegt dan woorden, laten we hier een kleine impressie zien van hoe de app er mogelijk uit gaat zien. Let op: dit zijn screenshots van een product in ontwikkeling, tussentijds kan dit uiteraard nog wijzigen.

Volg onze maandelijkse updates

In de volgende devblog vertellen we wat er de komende maand wordt ontwikkeld, en delen we de vooruitgang per onderdeel. Heb je vragen over deze devblog? Neem dan vooral even contact met ons op.

Gerelateerde artikelen

De toekomstplannen van VoIPGRID: nieuwe features en een nieuw product in 2024
6 min Productontwikkeling
Sanne Bakker
24 januari 2024
VoIPGRID jaaroverzicht 2023
3 min Productontwikkeling
Sanne Bakker
15 december 2023

Start met het leveren van telefonie

Wholesale VoIP leveren wordt nergens eenvoudiger dan met het whitelabel VoIP-platform van VoIPGRID. We vertellen je er graag alles over. Je kunt ons dagelijks bereiken op 050 – 800 9000

Laat ons jou bellen

{"attempt":"018e8599-6fea-1ad2-8dec-87f830edbe67","id":"018e8599-6fea-1ad2-8dec-87f830edbe67","request_id":"018e8599-6fea-1ad2-8dec-87f830edbe67","status":"success"}